Sökning: "Köplust"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Köplust.

  1. 1. Retuschering och dess effekt på köplust : En kvantitativ studie om retuschering kopplat till köplust och konsumentens gräns för vilken typ av retuschering som är accepterat i reklamsammanhang.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Emelie Svensson; [2023]
    Nyckelord :Retuschering; köplust; reklam; filter.;

    Sammanfattning : Att manipulera och retuschera bilder har gjorts länge och i samband med att digitaliseringen utvecklats och mediekonsumtionen ökat har ytterligare manipuleringsverktyg dykt upp. Problematiken med verktygen ligger i att de används i reklambilder vilket egentligen ska ge en äkta bild av sanningen. LÄS MER

  2. 2. Lyxens paradox : En kvalitativ studie om konsumenters ambivalenta förhållningssätt till lyxvarumärkens exponering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Matilda Ringkvist; Victoria Olofsson; Malin Martinsson; [2022]
    Nyckelord :Luxury; Luxury Brands; Purchase motivation; Social Media; Brand Image; Exposure; Lyx; Lyxvarumärken; Köpmotivation; Social media; Varumärkesimage; Exponering;

    Sammanfattning : Användandet av sociala medier, som från början handlade om utbyte av information, har mynnat ut i en social närvaro. En social närvaro där man genom bilder, text och videos presenterar sig själv. Konsumenter kan numera obehindrat dela varumärkesrelaterat innehåll genom att till exempel visa nya inköp eller andra händelser av sitt liv. LÄS MER

  3. 3. Ett retuscherat skönhetsideal - En kvalitativ studie om kvinnors syn på retuscherade kroppar och dess samband till köplust

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Vendela Wilthorn; Astrid Lund; [2020]
    Nyckelord :Retusch; Attityder; Skönhetsideal; Reklam; Köplust; Idealkroppar;

    Sammanfattning : Studien undersöker en grupp kvinnliga konsumenters (16–26 år) attityd till skönhetsideal och bildmanipulation i marknadsföringssammanhang 2020. Studien analyserar potentiella konsumenters inställning till retuscherade- och oretuscherade bilder för att se om det finns ett samband till deras köplust. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier och köpbeslut : en studie inriktad på sociala mediers inflytande på konsumentensköpbeslut

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Izabelle Pondro; Isabell Olofsson; Donjeta Bibaj; [2020]
    Nyckelord :Buying process; Buying decision; Buying behavior; E-commerce; Social media; Consumers behavior.; Köpprocess; Köpbeslut; Köpbeteende; E-handel; Sociala medier; Konsumentbeteende.;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur sociala medier påverkar svenska konsumenters köpbeslut. Nya tjänster inom sociala medier såsom Facebook, Snapchat och Instagram har fått en ökad popularitet blandmänniskor. En intensiv teknikutveckling har bidragit till att konsumenter genomför sina inköp på en mängd olika sätt. LÄS MER

  5. 5. PRISET FÖR KÖPLUST En enkätstudie om subjektiv upplevelse av bakgrundsmusik hos personal och kunder inom Handels i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Niklas Eriksson; Linus Törnvist; David Fjellsson; [2019-06-17]
    Nyckelord :audiologi; ljudmiljö; hörselnedsättning; ljudtrötthet; hyperacusis; arbete; kognition; bakgrundsmusik; audiology; sound environment; hearing loss; auditory fatigue; work; cognition; background music;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att undersöka personal och kunders upplevelse samt eventuell påverkan av ljudmiljön i butiker där det förekommer bakgrundsmusik. Forskningsmetod: Metoden är kvantitativ med deskriptiv analys. En enkätstudie genomfördes med hjälp av ett frågeformulär på tio frågor med fasta svarsalternativ. LÄS MER