Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bland protagonister och antagonister i ämnesplanerna för Gy 11. En jämförande rollanalys av gymnasiegemensamma och estetiska ämnen med teater i förgrunden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Pia Björnsdotter Edlund; [2022-02-16]
    Nyckelord :teater; protagonist; antagonist; estetiska ämnen; gymnasiegemensamma ämnen; kärnämnen; roll; figur; karaktär; agens; aktiva verb; handlande; Penka; Gy11;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the aesthetic, non-compulsory subject Theater, is being presented in the Swedish National Agency for Education's steering documents (Skolverket, 2011), compared to the aesthetic, non-compulsory subjects Music and Art and to the compulsory upper secondary school subjects, formerly called "core subjects", English, History, Physical Education and Health, Mathematics, Science Studies, Religion, Civics and Swedish. This study aims to observe and clarify the Swedish National Agency for Education's character drawing of the various subjects. LÄS MER

  2. 2. Koncentration. Närvaro.Laissez-faire! : Om skådespelarnas arbete med varandra

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Liv Jonsson; [2010]
    Nyckelord :Rollteori; symbolisk interaktionism; interaktion; internalisering; processer; skådespeleri; teater;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i rollteorins begrepp position och roll undersöks i uppsatsen hur individen intar enposition och på så sätt kan spela den roll som tillhör positionen. Att människor spelar roller i olikasammanhang är inget nytt, men frågan är hur de går tillväga. LÄS MER

  3. 3. Snusförnuftiga barn och ungdomliga pensionärer : en studie om ålder i reklamfim

    Magister-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Elisabet Hållstrand; [2006]
    Nyckelord :TV commercials; seniors; consumers; role analysis.; TV-reklam; pensionärer; konsumenter; rollanalys.;

    Sammanfattning : This study is about how older people are portrayed in TV- commercials, and what those images are saying about senior citizens as consumers. I’ve chosen two of Sweden’s most popular TV channels that are broadcasting commercials and from those two channels recorded commercials in a period of one week, three times a day (morning, afternoon and evening/night). LÄS MER