Sökning: "rollspel beroende"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden rollspel beroende.
1. "Kör" : En interaktionsanalys om makt i rollspelet Dungeons and Dragons
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Rollspelet Dungeons and Dragons innefattar gruppinteraktion ledd av en spelledare. Enligt spelets officiella guideböcker har spelledaren mest kontroll i interaktionen, men i denna uppsats undersöks maktfördelningen i praktiken med hjälp av interaktionsanalytiska metoder. LÄS MER
2. Hur påverkas immersion i rollspel av framställandet av icke spelbara karaktärer?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Emergent narrativ är narrativ som uppstår genom interaktion med spelet. Det har undersökts hur framställandet av icke-spelar-karaktärer har påverkat immersionen, d.v.s. LÄS MER
3. Elever i rollspel om hållbarhetsfrågor : En didaktisk modellering i syfte att utveckla handlingskompetens
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Utbildning för hållbar utveckling (UHU) är ett koncept som trätt fram i syfte till att öka unga människors handlingskompetens. Den tidigare forskningen lyfter fram fyra komponenter som är väsentliga för att elever ska utveckla en handlingskompetens. Dessa är holism, autenticitet, pluralism och deliberation. LÄS MER
4. Interaktionell kompetens hos läkare med svenska som andraspråk i relation till språknivå – Samtalsmönster i rollspel med patienter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Föreliggande studie tillämpar ett samtalsanalytiskt perspektiv för att undersöka vilka samtalsmönster som förekommer hos läkare med svenska som andraspråk i rollspel med patienter. Samtalsanalysen fokuserar på hur läkarna ställer frågor och följer upp patientens berättelse i relation till den svenska konsultationsmodellen och tidigare forskning. LÄS MER
5. Medierande redskap i EU-undervisningen på gymnasiet : En innehållsanalys av lärares undervisningsmaterial om EU
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : The study examines the various tools and resources that are used by social studies teachers when teaching about the EU on an upper-secondary school level. The paper is based on the sociocultural theory on learning and tries to determine what abilities are developed in each material. LÄS MER