Sökning: "särbegåvning skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden särbegåvning skolan.

  1. 16. Ett matematikproblem man vill eller kan lösa : En studie om hur elever med olika förutsättningar tar sig an samma problemuppgift

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emmy Berglin; [2019]
    Nyckelord :Förmågor; matematik; problemlösning; strategier; svårigheter; särbegåvning;

    Sammanfattning : Den empiriska studien handlar om hur alla elever kan gynnas av samma problemlösningsuppgifter och hur detta visar sig. Vilka strategier väljer elever när de arbetar med valda uppgifter och hur uppmärksammas dessa genom observation och intervju. LÄS MER

  2. 17. Särbegåvade elever i matematikundervisningen : En litteraturstudie om hur särbegåvade elever kan identifieras, karaktäriseras och utmanas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ellenor Ternström; Beatrice Manniche; [2019]
    Nyckelord :Särbegåvadeelever; matematikundervisning; grundskolan; identifiering; ZPD; typiska egenskaper; social undervisning; särbegåvning;

    Sammanfattning : Syftet med arbetetär att studera och analyseraaktuell forskning om särbegåvade elever i matematikundervisningen. Arbetet riktar in sig på hur lärare kan identifiera, karaktärisera och utmana särbegåvade elever i undervisningen. LÄS MER

  3. 18. Särbegåvning och samverkan : En intervjuundersökning av föräldrar och lärare till särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Åsa Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :Home; school; cooperation; parents; giftedness; NPD; twice-exceptional; Hem; skola; samverkan; föräldrar; särbegåvning; NPF; dubbelriktad begåvningsproblematik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa och diskutera hur undervisande lärare och föräldrar till särbegåvade elever med eller utan diagnos upplever samarbetet mellan skolan och hemmet. För att ta reda på hur det förhåller sig används en kvalitativ intervjumetod, tre föräldrar till särbegåvade elever med eller utan diagnos och tre lärare intervjuades. LÄS MER

  4. 19. Särbegåvad i skolan, en fördel eller en nackdel? : Är skolan rustad för särskilt begåvade elevers behov?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Nina Johansson; Carina Raso; [2018]
    Nyckelord :Bemötande; inkludering; supernormal; särbegåvad; särskilt begåvad;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur en grupp särbegåvade personer upplever att de blivit bemötta under sin skolgång och vilket stöd de anser sig ha fått. För att få ännu ett perspektiv har vi underssökt en grupp specialpedagogers erfrenheter av särbegåvade elever. LÄS MER

  5. 20. "Duktiga" elever i matematik : En studie om elever med särskild begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Linda Juntunen; [2018]
    Nyckelord :Särbegåvning; högpresterande; matematik; undervisning; motivation;

    Sammanfattning : På senare tid har det skrivits mycket om elever som har en särskild begåvning inom ett visst ämne och att de inte får den hjälp och stöttning som behövs i den svenska skolan. Lärare har ansvar att stötta även dessa elever, detta fastslår skollagen genom att ”utbildningen ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande” (SFS 2010:800, kap 1, 4 §). LÄS MER