Sökning: "särskolan grundskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 78 uppsatser innehållade orden särskolan grundskolan.
21. Grupperingar i skolvärlden : En studie om hur lärare i särskolan uppfattar mötet mellan grundskolan och grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate some teachers in special school´s perceptions of the meeting of compulsory school and special school. In this study, ethnocentrism is used as a theoretical framework, the theory which is built on the meeting between groups and how they interact. LÄS MER
22. En elevs erfarenheter av särskolan – En livsberättelse studie : ”Jag är minst lika normal som dom övriga om inte bättre.”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : The purpose of this study is to examine a student’s experiences from going to school in a segregated special school, called särskola. That is a special educational schools for individuals with intellectual disabilities. Furthermore, the study has examined a student’s experiences of exclusion and inclusion. LÄS MER
23. Strukturerad matematikundervisning bland gymnasiesärskolans elever. : Kan det öka elevernas matematiska förmåga?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om de arbetsmetoder som anses vara framgångsrika vid inlärning av elevers taluppfattning hos elever inom den ordinarie grundskolan, även fungerar med elever som har bedömts ha en utvecklingsstörning och då placerats inom särskolan. I detta arbete undersöktes en elev. LÄS MER
24. Hur inkluderas särskoleelever i grundskolan? : En intervjustudie om några klasslärares erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : The aim of this study is to describe school teachers` experience that in their mainstream class teach students received in compulsory school for students with intellectual disability. How do teachers work so the students with intellectual disability became included in the class? To get answers to my purpose, I have used the following research questions: How is the experience of working with didactic, social and spatial inclusion described? What appears as challenges for including processes with integrated students? I have performed qualitative interviews with five primary school teachers. LÄS MER
25. ”Är det där ett hav eller?” : En undersökning om ungdomars tolkning av pictogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : AbstraktDenna undersökning fokuserar på en variant av särskolans bildspråkliga kommunikation,pictogram, i syfte att utveckla en mer inkluderande bildundervisning i grundskolan. Vidareundersöks hur bilderna tolkas av personer som aldrig mött dessa bilder förr. LÄS MER