Sökning: "saas företag"
Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden saas företag.
1. Exploring AI in Swedish E-commerce: A Qualitative Study on Factors Influencing AI Implementation and its Challenges
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : This thesis focuses on the adoption of AI within e-commerce in Sweden. A qualitative approach was adopted, interviewing professionals working in the e-commerce sector. Results were presented using the Technology-Organization-Environment (TOE) framework. LÄS MER
2. SaaS-baserade affärsmodeller : Utvecklingen av en SaaS-baserad affärsmodell och dess fundamentala komponenter
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Digital teknik används alltmer av företag för att utveckla sina erbjudanden, och framstegen inom området har haft en betydande inverkan på att företag omprövar och förändrar sina affärsmodeller. En viktig teknologi inom detta område är molntjänster (eng. LÄS MER
3. Navigating the SaaS Market Downturn : A Study on Shifts in KPI Focus
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : The 2021 - 2022 decline in the Software as a Service (SaaS) market is a novel occurrence, as previous recessions and market downturns took place before the emergence of SaaS. The decline in SaaS valuation signifies changes in valuation criteria and with that, a shift in the weighting of the Key Performance Indicators (KPIs) profitability and growth. LÄS MER
4. Unveiling the 'Rule of 40' : Exploring the Influence of Growth and Profitability on Valuation in the Nordic B2B SaaS Industry
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Amidst the growth of the global Software-as-a-Service (SaaS) industry, researchers have begun to scrutinize current valuation methods when applied to SaaS firms, and investors have widely embraced and adopted their own rules of thumb for SaaS company valuation. One of which is the 'Rule of 40', which is characterized by growth and profitability. LÄS MER
5. Betydelsen av user onboarding : En studie om user onboardings betydelse för en SaaS-produkts användbarhet och learnability
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)Sammanfattning : User onboarding är ett grundläggande element för SaaS-företag och onlinetjänster som vill öka sin kundkrets och att sedermera bibehålla den, då detta påvisar en plattforms värde på ett omedelbart sätt samt bevarar nya kunders engagemang. Syftet med denna studie var att undersöka vad user onboarding i form av en interaktiv produktguide har för påverkan på en SaaS-produkts användbarhet och learnability, med en förhoppning om att bidra till en ökning i dessa. LÄS MER