Sökning: "sakprosa text"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden sakprosa text.

  1. 1. ”Eftersom lärande är kommunikation måste man kommunicera för att lära” : Lärares arbete med boksamtal i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rebecca Edqvist; Paulina Gatu; [2024]
    Nyckelord :Boksamtal; textsamtal; literacy; dialogisk läsning;

    Sammanfattning : Svenska elevers läsförståelse har enligt den senaste PISA-mätningen (2022) visat ett dalande resultat som idag motsvarar samma nivåer som under mätningen år 2012 då de lägsta nivåerna för elevers läsförståelse utmättes. PIRLS-mätningen 2021 vittnar om ett likartat resultat, som berör elever i grundskolan, med försämrade resultat i läsförståelse inom både skönlitteratur och sakprosa. LÄS MER

  2. 2. En läromedelsanalys : diskurser bortom de tryckta medierna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Frida Forsman; Michelle Malmström; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; medier; digitala verktyg; vidgat textbegrepp; läromedel; läromedelsanalys; diskursanalys; svenskämnet; högstadiet; tradition;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur andra medier än den tryckta texten behandlas i läromedel för högstadiets svenskämne. Mot bakgrund av läroplansformuleringar, svenskämnestraditioner och en vidgad syn på begreppet text, där exempelvis litteratur, narrativ och sakprosa utvidgats och omfattar fler format än det tryckta, har vi valt att göra en diskursanalys där vi även applicerat en medieekologisk tolkningsram som riktar fokus mot medier och dess teknologi samt mediers historiska utveckling och påverkan av samhället. LÄS MER

  3. 3. -Sakprosa läser man för att hämta information, inte för att bilda sig- En intervjustudie om sakprosans roll för läsförståelse i gymnasieskolans styrdokument och undervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Enström Elgbratt; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks sakprosans roll i gymnasieskolans svenskämne så som den kan kartläggas i svensklärares uppfattningar om och erfarenheter av styrdokumentens tolkning, elevers läsutveckling och egen undervisning. Metoden som används är kvalitativa intervjuer där sex lärare från fyra olika skolor intervjuats. LÄS MER

  4. 4. Generella eller ämnesspecifika lässtrategier i Läslyftet? : En undersökning av Läslyftets modul för lässtrategier för sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Tore Ruthér; Anna Musicanti; [2021]
    Nyckelord :Läslyftet; lässtrategier; sakprosa; Shanahan Shanahan; Palincsar Brown;

    Sammanfattning : Läslyftet är ett fortbildningsprojekt som Skolverket startade 2013. Genom en dokumentstudie analyseras en av Läslyftets moduler, Lässtrategier för sakprosa, som har som syfte att behandla lässtrategier för sakprosa och visa hur en explicit undervisning om läsning kan utveckla elevernas förståelse. LÄS MER

  5. 5. Hur man pratar teknik på svenska : - en funktionell teknisk översättning med översättningskommentar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Hannah Edlund Larsson; [2020]
    Nyckelord :Skopos; instrumental translation; nonfiction; IT; technological text; Skopos; instrumentell översättning; sakprosa; IT; teknisk text;

    Sammanfattning : Denna uppsats kommenterar min översättning från engelska till svenska av kapitel sju ur The IT support handbook av Mike Halsey. Källtextanalysen visar att texten är pedagogisk men jargongartad på grund av sin breda målgrupp. Syftet är att ge lättläst information och instruktioner. LÄS MER