Sökning: "samarbete i slöjden"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden samarbete i slöjden.

  1. 1. Repslagning - samarbete och aktionsforskning i skolslöjden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Sabina Antonsson; [2023-04-18]
    Nyckelord :slöjd; grundskola; samarbete i slöjden; repslagning; ramfaktorer; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Denna studie belyser slöjdlärares resonemang vid samarbete mellan slöjdens olika materialinriktningar med repslagning som gemensamt arbetsområde. Studien undersöker även på vilka sätt elever upplever slöjdämnet vid arbete med repslagning i skolslöjden före respektive efter detta arbetsområde. LÄS MER

  2. 2. (En)samarbete i slöjden? : En observationsstudie om hur elever samarbetar i skolslöjden.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetiska avdelningen; Filosofiska fakulteten

    Författare :Erik Jarl; [2014]
    Nyckelord :samarbete; slöjd; textilslöjd; trä- och metallslöjd; elever; roller;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever samarbetar i skolslöjden och vilka funktioner detta samarbete fyller. Genom att observera hur elever i årskurs nio samarbetade under slöjdlektionerna samlades material till studien in, material som sedan analyserades och kategoriserades. LÄS MER

  3. 3. Slöjd som ett samanhållet ämne - om slöjdlärares syn på samarbete inom ämnet / Craft as a Joint Subject - on Craftteachers View on Collaboration Within the Subject

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Holmqvist Nilsson; [2014]
    Nyckelord :engagemang; samarbete; slöjd; slöjdprocess; slöjdprocess;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur slöjdlärare arbetar med slöjd som ett sammanhållet ämne utifrån läroplanen. Ända sedan Läroplan för grundskolan (hädanefter Lgr 80, Skolöverstyrelsen, 1980), har slöjd varit ett sammanhållet ämne med ett betyg i slöjd. LÄS MER

  4. 4. Digital undervisning i textilslöjden : -en undersökning av digitala hjälpmedel och nätbaserad kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Fjällborg; [2014]
    Nyckelord :Informations- och kommunikationsteknik; Flipped classroom; lärplattformar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare kan utveckla sin undervisning med hjälp av digitala hjälpmedel och ta del av andra lärares erfarenheter med att arbeta med sådana hjälpmedel i slöjd, hem- och konsumentkunskap. Frågorna var; hur bidrar digitala hjälpmedel till att förbättra undervisningen i slöjden; Vilka för- och nackdelar upplever lärare av att arbeta med digitala verktyg; Hur väljer estetiska ämneslärare att kommunicera via nätbaserade kommunikationstjänster och vilka positiva, negativa konsekvenser har det kommunikationsvalet fört med sig? Tre olika metoder har använts för att samla in data till studien, deltagande observationer på en grundskola, aktioner för att designa undervisningen med digitala verktyg och intervjuer med lärare inom estetämnen. LÄS MER

  5. 5. Slöjden i ämnesövergripande samarbeten. : Lärares resonemang om möjligheter, fördelar och problem.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

    Författare :Johan Trolin; [2013]
    Nyckelord :Slöjd; Ämnesövergripande samarbete; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna uppsats bygger på empiri samlad genom kvalitativa intervjuer med aktiva behöriga grundskolelärare. Syftet är att ta reda på dessas inställning till och erfarenheter av ämnesövergripande samarbete med slöjd som en av de ingående ämnena. LÄS MER