Sökning: "samhällsprogrammet"
Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade ordet samhällsprogrammet.
21. Gymnasieelevers läs- och medievanor på fritiden
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyfte, metod och teoriSyftet med den här uppsatsen var att undersöka dels gymnasieelevers läs- och medievanor på fritiden, dels omdet finns några skillnader i fråga om dessa mellan en grupp elever på ett yrkesprogram respektive en gruppelever på ett studieförberedandeprogram. För att uppfylla syftet användes en kvalitativ metod i form avhalvstrukturerade intervjuer. LÄS MER
22. Kan abstrakt matematik engagera samhällsvetare?
Magister-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Kursen Matematik B är gemensam för alla program på gymnasieskolan idag. Knappt 40% av eleverna på samhällsprogrammet fick IG på det nationella provet läsåret 08/09. Jag försöker i min undersökning hitta svar på varför så många av samhällseleverna misslyckas med kursen. LÄS MER
23. Andraspråksutveckling och ämnesundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera i vilken mån flerspråkiga elevernas språkutveckling uppmärksammas av ämneslärare i samhällskunskap på Mariagymnasiet. Med intervjuer samt observationer som valda metoder har tre samhällskunskapslärares undervisning fått stå i fokus i denna kvalitativa studie. LÄS MER
24. Algebraiska aktiviteter inom gymnasiets Samhällsprogram
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka i vilken mån algebraiska aktiviteter förekommer på Samhällsprogrammet på ett gymnasium. Undersökningen har genomförts på en gymnasieskola i södra Sverige med kvalitativa intervjuer av matematiklärare som undervisar i matematik B på Samhällsprogrammet. LÄS MER
25. En rättvis lärare är en bra lärare : Gymnasielever på samhällsprogrammet ger sin syn på lärare
M1-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Media often discusses school, teachers and students. These discussions are often based on an adult perspective and students' views on the subject are not enhanced. Therefore, this paper intends to examine students' views on what they think makes a good teacher. LÄS MER