Sökning: "samhällsprogrammet"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade ordet samhällsprogrammet.

  1. 6. Skrivpedagogiska diskurser, skrivpraktiker och ämneskonceptioner i gymnasieskolans svenska 1 : Om skrivande och skrivundervisning i gymnasieskolans svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Viktoria Waagaard; [2018]
    Nyckelord :skrivpraktiker; skrivdiskurser; ämneskonceptioner; skrivundervisning; svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken typ av skrivande och skrivuppgifter som ingår i kursen svenska 1 på gymnasiet. Studien är tänkt att bidra med kunskap om skrivpraktiker och skrivpedagogiska diskurser i gymnasieskolans kurs svenska 1, undersöka hur skrivpraktiker kan förstås som ämneskonceptionellt utformade och analytiskt undersöka vilka skrivpedagogiska diskurser som kan urskiljas i ämnesplanen för svenska 1. LÄS MER

  2. 7. ”Det handlar inte om själva vad det står i texten utan om hur det står”: En kvalitativ studie om elevers resonemang kring textkvalitet utifrån språkliga aspekter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Alice Bröms; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks elevers resonemang kring textkvalitet. En avgränsning har gjorts och de elever som ingår i studien är icke-högpresterande. Materialet som ligger till grund för undersökningen är inhämtat genom inspelningar av två samtal. LÄS MER

  3. 8. "Det är ju inte som det var förr" - gymnasietjejers syn på manlighet och genus.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Pettersson; [2015-12-08]
    Nyckelord :Genus; maskulinitet; feminism; könsstrukturer; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genusforskning bedrivs oftast genom att kvinnors syn på kvinnor eller mäns syn på män undersöks. Män och maskulinitet är ett fält som snabbt vinner mark inom genusforskning, vilket syftar till att ta reda på varför män är som de är och hur deras könsmönster reproduceras. LÄS MER

  4. 9. Byta om och delta på lektionen i idrott och hälsa : En kvantitativ undersökning om skillnad i deltagande mellan gymnasiet och högstadiet

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Joakim Bengtsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med undersökningen är att hitta orsaker till vad som har förändrat deltagandet på lektionerna i idrott och hälsa mellan högstadiet och gymnasiet. Frågeställningarna är: Är det så att eleverna i åk 1 på en gymnasieskola byter om och deltar i idrott och hälsaundervisningen i mindre omfattning än vad de gjorde i åk 9? Vilka orsaker finns till att elever inte deltar i idrott och hälsa? Metod Undersökningen har gjorts på åk 1 elever på en gymnasieskola utanför Stockholm. LÄS MER

  5. 10. Elevers upplevelser av bedömning : En intervjustudie om gymnasielevers upplevda självkänsla i samband med lärares bedömning av deras skolprestationer.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Hanna Michaelsson; [2014]
    Nyckelord :bedömning; betyg; självkänsla; gymnasieskola; elever;

    Sammanfattning : Den svenska skolan är idag resultatstyrd och det finns ett större krav jämfört med tidigare att nå mål och visa upp resultat. Uppföljning av mål- och kunskapsuppfyllelse i form av bedömning är därmed också något som fått en mycket central betydelse i skolan (Silferberg, 2013). LÄS MER