Sökning: "samhällsprogrammet"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade ordet samhällsprogrammet.

  1. 11. "Jag twittrar om fotboll dagligen" Om pojkars användande av sociala medier under skoldagen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Brandt; Marianne Stahl; [2013]
    Nyckelord :Flipped classroom; gymnasieskola; likvärdig; läroplaner; pojkar; skoldag; sociala medier;

    Sammanfattning : Med detta examensarbete vill vi undersöka hur pojkar i gymnasieåldern använder sociala medier. Syftet med vårt arbete är att bidra med kunskap om deras användning av sociala medier, särskilt utifrån skolan. LÄS MER

  2. 12. Bedömning, betyg och statistik : En studie om lärares kommunikation och elevers förståelse för bedömning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anna Ivarsson; [2013]
    Nyckelord :Bedömning; betyg; drop-outs; feedback; gymnasieprogram; jämförelsetal; kommunikation; statistik.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur skolledare, lärare och elever på en gymnasieskola i södra Sverige resonerar om bedömning och betygsättning samt att ta reda på hur betygsfördelningen ser ut vid antagning till och avgång från gymnasiet för årskullen 2008-2011 på den aktuella skolan. Genom insamling av listor med jämförelsetal för de elever som antagits 2008 och över jämförelsetal vid avgång 2011 har diagram över procentuell fördelning av jämförelsetal skapats. LÄS MER

  3. 13. "Vi tar verkligen ett socialt ansvar, så mycket man kan begära!" : en analys av H&M:s hantering och försvar efter Kalla Faktas granskning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Öhlin; [2013]
    Nyckelord :retorik; apologia; statusläran; ethos; kriskommunikation; H M; Kalla Fakta;

    Sammanfattning : Den 24 oktober 2012 utför samhällsprogrammet Kalla Fakta en kritisk granskning av modeimperiet H&M, där man ifrågasätter H&M:s handlande angående levnadslönerna för textilarbetarna i deras produktionsländer. I denna uppsats är syftet att undersöka om H&M valt att försvara sig mot denna granskning i en korrespondens med Kalla Fakta. LÄS MER

  4. 14. Matematik och det matematiska förtroendet - En studie av elevers på samhällsprogrammet förtroende för sin matematiska förmåga relaterade till moment i kursen matematik B

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Andersson; [2012]
    Nyckelord :Matematik; Matematisk förmåga; Motivation; Begreppsförståelse; Algebra; Matematikdidaktik; Matematik B; Gymnasie; Samhällsprogrammet;

    Sammanfattning : Kursen Matematik B är en de kurser som ställer störst krav på nytt konceptuellt tänkande för gymnasieelever vilket ställer höga krav på ett flexibelt sinne. Därför ansåg jag det vara intressant att undersöka närmare de aspekter som kringgärdar kursen. LÄS MER

  5. 15. Implementering av International Baccalureate Diploma Programme vid fyra skolor i Sverige : En utvärdering av motstånd och möjligheter

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Sims; [2012]
    Nyckelord :Evaluation; Program theory; Organizational plan; Rossi; Peter H; Lipsey; Mark W; Freeman; Howard E; power; discourse; International Baccalaureate; Diploma Programme; implementation; Michel Foucault; marginalisation; normalisation.; Utvärdering; Programteori; Organisationsplan; Rossi; Peter H; Lipsey; Mark W; Freeman; Howard E; makt; diskurs; International Baccalaureate; Diploma Programme; implementering; Michel Foucault; marginalisering; normalisering.;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to analyze the implementation process of the International Baccalaureate’s Diploma Programme in four of the approximately 30 schools currently offering the IB at upper secondary level in Sweden. The starting point is a comparison between definitions in fundamental documents in the national programmes for Natural Science (NV) and Social Science (SP) on the one hand, and the IBDP on the other. LÄS MER