Sökning: "sammanfattning leka för att lära"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden sammanfattning leka för att lära.

  1. 1. Lära sig att leka - En studie om pedagogers syn på lek och Speciella lekgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martina Rundqvist; Elin Leo; [2018]
    Nyckelord :lek; lekgrupp; play; playgroups;

    Sammanfattning : Sammanfattning Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur de intervjuade pedagogerna arbetar med Speciella lekgrupper i förskolan. Projektet Speciella lekgrupper har etablerat sig på vissa förskolor i olika kommuner. För att få en djupare insikt ville vi härmed ta reda på mer hur pedagogerna generellt ser på leken i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Matematik på ett lekfullt sätt : En videoobservationsstudie av barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Barbra Aparo; [2017]
    Nyckelord :Fri lek; lek; matematik; matematiska aktiviteter; variationsteori; barn; förskola;

    Sammanfattning : Abstract        Swedish title;               Matematik på ett lekfullt sätt  – En videoobservationsstudie av barns lek i förskolan.   English title;                            Mathematics in a fun and playful way. LÄS MER

  3. 3. Vad lär sig eleverna om friluftsliv i Sverige och Norge? : En jämförelse av friluftsliv i den svenska och norska läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Julie Ottesen; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med undersökningen är att jämföra friluftsliv i ämnet idrott och hälsa i den svenska läroplanen med friluftsliv i kroppsöving i den norska läroplanen. Frågeställningarna behandlar den svenska och norska läroplanens uppbyggnad i förhållande till varandra, hur friluftsliv i den svenska läroplanen behandlas jämfört med den norska läroplanen, vilka konsekvenser eventuella skillnader kan ha för elevernas lärande samt varför friluftsliv ser ut som den gör i läroplanerna. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för små barns lärande- Leken som social arena

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jennica Pehrsson; [2011]
    Nyckelord :lek; socialisation; lärande; utveckling; kommunika;

    Sammanfattning : SammanfattningHuvudsyftet med arbetet är att studera vilken betydelse leken har för små barns lärande, hur leken fungerar somsocial arena för yngre barn och hur leken främjar små barns utveckling av den sociala kompetensen. Ett mindresyfte är att se huruvida leken främjar kommunikationen för yngre barn, både den verbala och den kroppsliga. LÄS MER

  5. 5. Barns möjlighet till lek : En studie om organisationens betydelse för barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Annika Andersson; Clasina Leijen; [2011]
    Nyckelord :förskola; organisation; lek; tid; rum;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Annika Andersson & Clasina Leijen Barns möjlighet till lek En studie om organisationens betydelse för barns lek i förskolan Engelsk titel Children´s opportunity to play A study of the organization´s impact on children´s playing in kindergarten          Antal sidor: 31 Att utforma en pedagogisk miljö på en förskola är viktigt. Det är i denna miljö som barnen tillbringar sin största tid på dagen. LÄS MER