Sökning: "samverkan med förskoleklass"

Visar resultat 21 - 25 av 140 uppsatser innehållade orden samverkan med förskoleklass.

  1. 21. Samverkan mellan förskolan och förskoleklassen : Förskollärares syn på samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Charlotte Ingemarsson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Förskoleklass; Samverkan; Övergångar; Förskollärare;

    Sammanfattning : Övergången mellan förskola och förskoleklass är ett stort steg för barnen. För att övergången ska bli så bra som möjligt för barnen bör en bra samverkan mellan förskola och förskoleklass finnas. I läroplanen för skolan och förskolan (Lgr 11, s. 9 & Lpfö 98, s. LÄS MER

  2. 22. "Jag tar ju mycket hjälp av min specialpedagog!" : Grundskolerektorers resonemang kring tillsättande av resurspersoner för elever från förskoleklass till årskurs 6 och dess påverkan på verksamhetens specialpedagogiska arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Beatrice Lundvall; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; elevhälsa; rektors ledarskap; rektors organisation; resurspersoner i skolan; elevassistenter i skolan; systemteori; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om grundskolerektorers behovsanalys av sin verksamhet utifrån tillsättandet av resurspersoner, samt hur de organiserar stödet. Syftet handlar även om att öka kunskapen kring vilka konsekvenser detta kan få för verksamhetens specialpedagogiska arbete. LÄS MER

  3. 23. Övergången likt en bro från förskola till förskoleklass : En studie utifrån yrkesverksammas erfarenheter med fokusgruppsamtal som metod

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elisabeth Giertz; Hanna Collin Andersson; [2022]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; förutsättningar och hinder; systemteori; övergång;

    Sammanfattning : Den kvalitativa studien utgår från yrkesverksammas erfarenheter av övergången mellan förskola och förskoleklass med syftet att öka förståelse för upplevelsen av övergången. Det empiriska materialet inhämtades genom fokusgruppsamtal där verksamma med erfarenhet av övergångsprocessen från de båda skolformerna deltog. LÄS MER

  4. 24. Från förskola till förskoleklass : – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Annette Cartner; Marina Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av stöd; förskoleklass; pandemi; specialpedagog; överlämning;

    Sammanfattning : Andreasson, Marina & Cartner, Annette (2022). Från förskola till förskoleklass – Övergången för barn i behov av särskilt stöd under en pandemi. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 25. ”Mår inte barnen bra, så är det svårt för dem att lära sig” : En kvalitativ studie om klasslärares (F-3) uppfattningar om elevhälsa och skolors hälsofrämjande arbete i relation till elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jean Mingungu; Dalya Reheme; [2022]
    Nyckelord :elevhälsa; undervisning; elevers lärande; lärares uppfattningar; hälsofrämjande arbete i skolan; semistrukturerad intervju;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur klasslärare uppfattar elevhälsans betydelse för elevers lärande i undervisningen. Studien syftar även till hur klasslärare uppfattar att skolor arbetar för att främja elevers hälsa, då få studier har undersökt hur elevhälsan kan påverka eleverna i början av skolgången. LÄS MER