Sökning: "self determination theory psykologi"
Visar resultat 11 - 15 av 115 uppsatser innehållade orden self determination theory psykologi.
11. Well-being at work: The interconnection between personality, motivation and health
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Research links motivation to well-being and personality. There have also been studies regarding the connection between personality and health. LÄS MER
12. Multidimensional perfectionism and academic burnout in university students: the moderating role of autonomy support
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The present study aims to explore the relationship between academic burnout, multidimensional perfectionism, and students’ perceived autonomy support from the teacher/instructor, while accounting for sleep. The final sample contained 147 university students with the mean age of 26 years. LÄS MER
13. Motivationen i arbetet : Personlighetsegenskaper predicerar både intern och extern arbetsmotivation.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : En hög grad av motivation och kunskapsutveckling har setts som nära sammankopplat med en god prestationsförmåga i arbetslivet. En del av variationen av motivation har visat sig kunna förklaras genom personlighet och idag används personlighetstester frekvent i rekryteringsprocessen. LÄS MER
14. Den nyanställdas upplevelser av onboardingprocessen - En studie om individens förutsättningar för arbetsmotivation, lärande och samhörighet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The onboarding process exists to help new employees to be introduced to the workplace, work tools, corporate culture and colleagues in a compliant and structured way. This study examined the onboarding process at a small to medium-sized company in a large city in Sweden, in relation to the employees' experiences of it. LÄS MER
15. HUR OMOTIVERADE ELEVER BLIR MOTIVERADE : En kvalitativ intervjustudie om vilka faktorer tidigare omotiverade gymnasieelever upplevt haft störst betydelse för motivationen att börja prioritera skolan.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie sökte svar på frågan om hur tidigare kraftigt omotiverade elever som exponerats för allehanda insatser i syfte att stimulera studiemotivationen beskriver betydelsen av de olika påverkansfaktorer som ledde fram till att eleven i sin motivationsutveckling blev så studieinriktad att måluppfyllelsen räckte, eller såg ut att räcka, till minst en komplett gymnasieexamen. Resultaten gav för handen att endast en av skolans insatser beskrevs som betydelsefull: etablering av en förtroendefull relation med någon personal, oaktat vilken, men endast om den också utmynnade i en studieplan som eleven kunde tro på och som med fördel kontinuerligt följdes upp. LÄS MER