Sökning: "siffror förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden siffror förskolan.
1. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver och synliggör matematik ibarnens vardagsliv i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur förskollärare synliggör detmatematiska innehållet i barnens vardagsliv och hur de stöttar barnensmatematiska lärande i förskolan. En kvalitativ metod används i studien för attfånga upp kvalitativa kunskaper. LÄS MER
2. Att identifiera sexuellt utsatta barn : En kartläggande litteraturstudie om sexuellt utsatta barns beteendemönster och kännetecken.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Sexuella övergrepp mot barn är ett såväl nationellt som ett globalt problem som ökat senaste åren. Var femte barn uppskattas idag bli utsatt för sexuella övergrepp och bland dessa utmärkande siffror finns det även ett stort mörkertal då rädsla, skam och skuldkänslor hindrar många barn från att berätta om övergreppen. LÄS MER
3. Flerspråkiga barns meningsskapande i mötet med den digitala plattan : En kvalitativ fältstudie i förskolan
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att studera hur barn i en interkulturell förskola använder multimodala sätt att kommunicera med digitala och analoga spel för att skapa mening. Mer ingående handlar det om att bidra med kunskap om hur tecken inom lärande kan visas genom hur barnen använder och omskapar analoga samt digitala material utifrån sina egna intressen. LÄS MER
4. Barn är bara barn : En studie om genus i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Bakgrund Studien som vi genomfört utgår från tidigare forskning, litteratur samt styrdokument. Vi har valt att presentera ett historiskt perspektiv på genus och könsroller samt hur pedagogers riktlinjer sett ut gällande genus i styrdokument. LÄS MER
5. “När barnen själv förstår sambandet och ser kopplingen själv, det är så häftigt! -Det är därför man jobbar med det här.” : En kvalitativ studie om hur siffror och tal realiseras samt synliggörs i verksamheten ur fem förskollärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Siffror och tal är något som finns runt om oss i samhället. Barn stöter på siffror och tal i hemmet och förskolan på olika sätt, medvetet eller omedvetet. I förskolan är matematik ett ämne som cirkulerar aktivt i dagens verksamheter. LÄS MER