Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Man anpassar sig för att överleva” : En studie om lärande- och anpassningsprocesser hos svenskar med internationella arbetsplatser.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Dania Jihad; Yasmine Rghif; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Cultural Adaptation; International workplace; Multicultural Work Environments; Working abroad.; Nyckelord: Kulturell Anpassning; Internationella Arbetsplatser; Multikulturella Arbetsmiljöer; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Abstract (sv): Denna uppsats undersöker de lärande- anpassningsprocesser som svenskar genomgår när de etablerar sig på internationella arbetsplatser. Med fokus på svenskar som arbetar i olika länder utgår studien från dessa två forskningsfrågor: Hur beskriver svenskar sina erfarenheter av att etablera sig på en arbetsplats utomlands? Vilka möjligheter och utmaningar identifierar svenskar i dessa sociala lärande- och anpassningsprocesser? Studien besvarar dessa frågor genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för att utforska individuella erfarenheter av kulturell och professionell anpassning. LÄS MER

  2. 2. Vikten av relationsskapande som nyckel till lärande : En kvalitativ studie om gymnasielärares upplevelser av undervisning innan, under och efter coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Aron Berglund; Maja Brodin; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; pandemic; learning; distance learning; situated learning; informal learning; Covid-19; pandemi; lärande; distansundervisning; situerat lärande; informellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasielärares förändrade arbetssituation under Covid-19-pandemin och vilken påverkan det innebär på undervisningen samt hur villkor för lärande har förändrats som en effekt av pandemin. Detta genomfördes genom en kvalitativ fallstudie med hjälp av sex semistrukturerade intervjuer med sex olika gymnasielärare, vilka valdes på basen av ett bekvämlighets- och snöbollsurval. LÄS MER

  3. 3. Redo för ett liv med kultur : Sex kulturskolelärares perspektiv på sina elevers livslånga lärande genom ideellt kulturutövande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Sofia Nygren; [2020]
    Nyckelord :Situated learning; non-profit cultural life; amateur culture; cultural school; lifelong learning; Situerat lärande; ideellt kulturliv; amatörkultur; kulturskola; livslångt lärande;

    Sammanfattning : This essay is a qualitative study that examines the relationship between the Swedish kulturskola (non-compulsory cultural school for children and young adults), the non-profit cultural life and the phenomenon of lifelong learning. It raises the question wether teachers in the cultural school have a plan for their students lifelong learning or not; what their experience is of collaboration with the non-profit cultural life and if they take any concrete actions to facilitate the students entry into the local cultural life as amateur cultural practitioners. LÄS MER

  4. 4. Jag är polis! : En kvalitativ studie om hur poliser formar sin yrkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Micaela Forssén Mattsson; Elin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :polis; yrkesidentitet; situerat lärande; praktikgemenskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett arbetslivspedagogiskt perspektiv, öka och bredda förståelsen kring hur poliser formar sin yrkesidentitet. Detta operationaliseras genom tre frågeställningar kopplat till syftet där lärande och innehåll av yrkesidentiteten innefattas. LÄS MER

  5. 5. "Du vet väl om att du är värdefull" : en fallstudie om en nyanställd lärares introduktionsperiod

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Sandra Erlandsson; Olivia Nilsson; [2017]
    Nyckelord :nyanställd lärare; introduktionsperiod; lärande; yrkesmässig utveckling; yrkesmässigt stöd; situerat lärande; praktikgemenskaper;

    Sammanfattning : Denna fallstudie har haft som syfte att, utifrån en nyanställd lärares upplevelse av sin livsvärld, skapa förståelse för hur introduktionsperioden främjar lärande och bidrar till dess yrkesmässiga utveckling. Vidare har studien ämnat beskriva hur rektor, mentor och kollega i sina roller, under denna period, upplever sig bidra med yrkesmässigt stöd. LÄS MER