Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Fantasylitteraturens livsfrågor : En kvalitativ innehållsanalys av De utstötta och Glastronen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Agnes Lindberg; [2023]
    Nyckelord :livsfrågor; fantasy; religionskunskap; skönlitteratur; didaktik;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vilka livsfrågor som kan tematiseras i fantasylitteratur och hur dessa kan användas i religionsundervisning. En kvalitativ innehållsanalys av fantasyromanerna De utstötta och Glastronen har utförts. LÄS MER

  2. 2. ”Gemenskapen är evig” : Om användning av samtida skönlitteratur i religionskunskapen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Isabelle Sandström; [2021]
    Nyckelord :Laestadianism; Lars Levi Laestadius; Karin Smirnoff; gemenskapen; skönlitteratur; religionskunskap; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Studien har syftat till att undersöka huruvida Karin Smirnoffs bok Vi forupp med mor från 2019 kan användas i gymnasieundervisningen som exempel på en bok somillustrerar en laestadiansk rörelse i dagens Sverige. Detta har gjorts genom en litteraturstudie,där företeelser i Vi for upp med mor har jämförts med liknande händelser berättat av Maj-LisPalo i hennes bok Sommarsvalor och vintermesar – en bok om att leva i den laestadianskaväckelserörelsen idag från år 2000. LÄS MER

  3. 3. Som en spegel av sig själv : Ickepedagogiska texters användning i gymnasieskolans religionskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Viktoria Byström; [2014]
    Nyckelord :religion; religionspedagogik; religionsdidaktik; pedagogik; didaktik; Bibeln; urkunder; ickepedagogiska texter;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vilka ickepedagogiska texter som används i gymnasieskolans religionsundervisning samt i vilket syfte lärarna väljer att använda dem. Med begreppet ”ickepedagogiska texter” menas texter som inte, som läroböcker och skrivna i pedagogiskt syfte, utan mer autentiska texter som exempelvis artiklar, urkunder, prosa och lyrik. LÄS MER

  4. 4. Används läroboken? : En undersökning om lärobokens användning inom religionsämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Emma Roos; [2010]
    Nyckelord :religionskunskap; gymnasiet; lärobok; religionsdidaktik; lärare; läromedel; religionsundervisning; läroplan;

    Sammanfattning : Läroboken har används en del genom tiden, från början var det mest genom den kristna religionen som man började använda sig av läroböcker. De främsta läroböckerna var Luthers katekes och Bibeln. Läroboken kom sedan mer och mer att utvecklas till den vi har idag. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur som undervisningsform

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Olsson; [2008]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Undervisning; Religionskunskap; Läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om Skönlitteratur som undervisningsform. Mitt huvudsyfte med denna uppsats har varit att få en bred kunskap om hur jag som pedagog kan använda mig av skönlitteratur i min undervisning. n av mina frågeställningar handlar om hur jag som pedagog kan använda mig av skönlitteratur i min religionsundervisning. LÄS MER