Sökning: "skillnaden mellan gymnasiet och högskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skillnaden mellan gymnasiet och högskolan.

  1. 1. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Bettina Klingenheim; [2023]
    Nyckelord :Franska; uttal; prosodi; muntlig språkframställning; begriplighet; fransklärare; grundskolan; gymnasiet; uppfattningar; lärarkognition;

    Sammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER

  2. 2. Vad kännetecknar en god övning i kursen envariabelanalys (SF1625) : En studie om förstaårsstudenters svårigheter och god vuxenutbildning i matematik som underlag till en kurs för nyblivna övningsassistenter i envariabelanalys på KTH

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Simon Fry Eggers; Edvin Keller; [2020]
    Nyckelord :övning; övningsassistent; envariabelanlys; Kungliga Tekniska Högskolan; KTH;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla och förbättra undervisningskvalitet på matematikundervisningen på KTH genom att utveckla en kurs i pedagogik för nya övningsassistenter. Denna kurs kommer göras utifrån en förstudie på KTH. LÄS MER

  3. 3. Diabetes typ 2, hjärt- kärlsjukdomar och kost i en läromedelskontext : En litteraturstudie om livsstilssjukdomar och kostråd i fyra läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Joakim Arkå Nilsson; Henric Hallberg; [2019]
    Nyckelord :Diabetes; hjärt- kärlsjukdom; livsstil; läromedel;

    Sammanfattning : Inledning. Dålig kosthållning kan medföra negativa konsekvenser för individens hälsa senare i livet. En individ som har kunskaper om kost är också bättre utrustad att fatta goda beslut. LÄS MER

  4. 4. Muntlig framställning och argumenterande tal : En läroboksanalys av fem tryckta läroböcker avsedda för kursen svenska 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Nordström; [2018]
    Nyckelord :muntlig framställning; argumenterande tal; retorisk medvetenhet; metaspråk; partesmodellen; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att undersöka hur fem tryckta läroböcker för kursen svenska 3 på gymnasiet behandlar ämnet muntlig framställning och argumenterande tal för att skapa en retorisk medvetenhet hos eleverna. Vidare är syftet att undersöka eventu- ella likheter och skillnader mellan de fem tryckta läroböckerna. LÄS MER

  5. 5. Vägen till motivation och förståelse? : – En kvalitativ intervjuundersökning avgymnasielärares attityder till ämnesövergripandeundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emma Folt; [2014]
    Nyckelord :ämnesövergripande undervisning; ämnesintegrering; ämnessamarbete; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att skapa en förståelse för om och i så fall varför det finns enskillnad mellan styrdokument och praxis gällande ämnesintegrering på gymnasiet, och dettagenom att undersöka gymnasielärares attityder till ämnesintegrering. Att samarbeta mellanämnena är någonting som jag anser förekommer oftare på grundskolan vilket är anledningentill att jag önskade studera huruvida arbetssättet tillämpas på gymnasiet. LÄS MER