Sökning: "skolan som social institution"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden skolan som social institution.

  1. 1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning; kristallmeditation; soundterapi; musikterapi;

    Sammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER

  2. 2. Orka mest, göra allt : En kvalitativ studie om idrottselevers erfarenheter och upplevelser av att passa in på ett riksidrottsgymnasium (RIG)

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Moa Staflund Ekström; [2023]
    Nyckelord :Riksidrottsgymnasium; idrottselever; elitidrott; totala institutioner; tillhörighet; krav; engagemang;

    Sammanfattning : "Orka mest, göra allt" är en kandidatuppsats vars syfte har varit att med utgångspunkt i ett specifikt riksidrottsgymnasium lära mer om idrottselevers upplevelser och erfarenheter av att passa in. Detta i förhållande till den miljön de tränar, bor, lever och går i skolan i. LÄS MER

  3. 3. Kritiska faser i samverkan : En studie om logiker, spänningar och vakuum i institutioners samverkan kring skolgång för placerade barn och unga

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annika Davén; [2022]
    Nyckelord :collaboration; placement in out-of-home-care; schooling; institutional logics; institutional void; samverkan; placerade barn och unga; skolgång; institutionella logiker; institutionella vakuum;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to an understanding of the need for collaboration in creating education plans and school placements for children and youth placed in out-of-home care. By interviewing nine representatives from social services, the municipal education department and primary and secondary schools, this study addresses tensions that arise in school planning in the critical phases for this target group: prior to placement in out-of-home-care and upon return home. LÄS MER

  4. 4. Ethical Use of Persuasive Technology in Financial Products and/or Services : An Investigation of what Ethical Factors Financial Institutes Need to Recognise if they Consider using Persuasive Technology in their Services and/or Products

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Marie Guldevall; [2022]
    Nyckelord :Persuasive Technology; Ethics; Ethical banking; Financial Services;

    Sammanfattning : Ethics is an important issue in persuasive technology. Previous research indicates that the application areas for persuasive technology are many with evidence for use in health, education, e-commerce, and social media, which has further led to deeper research on ethics in these areas. LÄS MER

  5. 5. Från utbildningsteori till lärarpraxis : En tematisk analys av yrkesverksamma lärares upplevelser om den relationella pedagogikens förutsättningar i den svenska högstadie- och gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sebastian Heikkilä; [2022]
    Nyckelord :pedagogik; relationell; praxis; dokumentation; standardisering; instrumentell;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur yrkesverksamma lärare upplever förutsättningarna för att bedriva relationell pedagogik i praktiken för att synliggöra till vilken grad den svenska högstadie- och gymnasie skolan stödjer den relationella pedagogiken. Metoden som användes var en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER