Sökning: "skolan värdegrund och uppdrag"

Visar resultat 16 - 20 av 71 uppsatser innehållade orden skolan värdegrund och uppdrag.

  1. 16. Björnstad ​och den svenska skolans värdegrund : En studie av Fredrik Backmans roman ​Björnstad ​och dess didaktiska potential vid arbete med värdegrundsfrågor i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Isabelle Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Björnstad; Värdegrund; Didaktisk potential;

    Sammanfattning : Den svenska skolans övergripande uppdrag är att utbilda demokratiska  i samhällsmedborgare och allt arbete i skolan ska vila på en demokratisk grund. I läroplanen för gymnasieskolan står det att de värden som utbildningen ska förmedla är människolivets okränkbarhet, individensfrihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samtsolidaritet mellan människor - men hur inkluderar man egentligen värdegrundsarbetet i undervisningen? Syftet med uppsasten är att analysera vilken didaktisk potential Fredrick Backmans roman Björnstad (2016) utifrån skolans värdegrund och styrdokumenten i svenska. LÄS MER

  2. 17. Värdegrundsarbete i samhällskunskap : En intervjustudie om samhällslärares syn på värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mathias Lundmark; Mikael Mac Gregor; [2021]
    Nyckelord :Värdegrund; samhällskunskap; fostrande; semistrukturerade intervjuer; etik och moral;

    Sammanfattning : I takt med att det svenska samhället upplevs bli mer polariserat blir den gemensamma värdegrunden svårare att urskilja. Skolan har dock en värdegrund beskriven i läroplanen som verksamheten skall vila på, även om denna värdegrund inte är tydligt definierad. LÄS MER

  3. 18. Att fostra till tolerans : Mellanstadielärares uppfattningar om att arbeta med värdegrunden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Käll; [2021]
    Nyckelord :Fostran; tolerans; värdegrund; mellanstadielärare;

    Sammanfattning : Alla barn i Sverige går i skolan, vi har obligatorisk skolgång från förskoleklass tillårskurs 9, vilket gör skolan till en institution som engagerar väldigt många. Denpolitiska styrningen av skolan sker genom styrdokument, och värderingsmässigtstyrs den svenska skolan av den del i Läroplanen som kallas värdegrund. LÄS MER

  4. 19. Värdegrunds- och demokratiarbete i SO-undervisningen : -En kvalitativ studie som lyfter fem grundskolelärares tolkningar, behandling av och förhållningssätt till värdegrunds- och demokratiarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lazar Stamenkovic; [2021]
    Nyckelord :Democracy; values; deliberative democracy; participatory democracy; social studies; Demokrati; värdegrund; deliberativ demokrati; deltagande demokrati; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra fem grundskolelärares tolkning, förhållningssätt och behandling av värdegrunds- och demokratiarbetet. Studien har utgått från två forskningsfrågor och samtliga fem lärare har återgett sina utsagor för att studien ska kunna ge en klar bild av syftet. LÄS MER

  5. 20. Värdegrundsarbete inom svenskämnet : En kvalitativ studie om hur svensklärareser på värdegrundsuppdraget och arbetar med värdegrundsfrågor i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Ibrahim; [2020]
    Nyckelord :Värdegrund; värdegrundsfrågor; värdegrundsarbete; svensklärare; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Inledning: Lärare i den svenska skolan har två uppdrag, det ena är kunskapsuppdraget som syftar till de kunskaper, förmågor och färdigheter elever ska utveckla. Det andra är värdegrundsuppdraget, som syftar till att fostra eleverna till empatiska och ansvarfulla samhällsmedborgare som ska kunna verka i samhället genom de värden skolan förmedlat. LÄS MER