Sökning: "skolans omgivning"
Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden skolans omgivning.
1. "[...] en kurator är liksom en talesman för barnets röst [...]” : - En kvalitativ studie om skolkuratorers erfarenhet av att jobba med elever med ADHD
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka skolkuratorers erfarenheter när det kommer till barn med misstänkt eller diagnostiserad ADHD. Åtta kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer med skolkuratorer inom grundskolan har utförts. LÄS MER
2. Lövgårda school
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Children's learning and development are greatly affected by their environment. School is the place, apart from home, where children spend the most time. The design of a school therefore has a great impact not only on children's learning and development but also a significant impact on their general well-being and participation in society. LÄS MER
3. Elevers uppfattning om religionsundervisningen och dess religiösa påverkan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om och hur skolans religionsundervisning påverkar elevers tro utifrån elevers perspektiv. Elever från högstadiet i flera klasser intervjuas om deras upplevelser, i den svenska skolan. LÄS MER
4. Skolans mellanrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/ArkitekturSammanfattning : Mitt examensarbete syftar till att undersöka skolarkitektur med fokus på skolans mellanrum - det som ofta går under benämningen "kommunikationsyta" eller "sociala ytor" i en skolmiljö. Skolan är en komplex sammansättning av prioriteringar, intentioner och föreställningar om lärande. LÄS MER
5. Elever i läs- och skrivsvårigheter Grundskollärares resonemang kring skolans kompensatoriska uppdrag – en vinjettstudie
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Läsning och skrivning är centrala färdigheter som elever behöver genom hela sin skolgång, i sitt framtida yrkesliv och för sin egen personliga utveckling. Svårigheter med läsning och skrivning kan få negativa följder som påverkar elevers möjligheter genom livet. Eftersom skolan har ett kompensatoriskt uppdrag (Skollag 2010:800 4 § kap. LÄS MER