Sökning: "skolsegregation"

Visar resultat 16 - 20 av 54 uppsatser innehållade ordet skolsegregation.

  1. 16. Socioekonomisk bakgrund och skolresultat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alexander Albi; Andreas Nejdesjö; [2022]
    Nyckelord :social klass; skolsegregation; socioekonomisk bakgrund i skolan; likvärdig skola; skolans värdegrund; skolans kompensatoriska uppdrag; anpassningar i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att ta reda på ifall skilda socioekonomiska bakgrunder har en påverkan på vilket betyg enskilda elever har möjlighet att nå i skolan. Vi ville även undersöka vilka åtgärder skolorna tar för att kompensera de eventuella orättvisorna mellan olika socioekonomiska klasser. LÄS MER

  2. 17. "Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning" : En kvalitativ studie om hur fritidshemmen påverkas av skolsegregation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Carolina Fröjd; Stina Andersson; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; Elever i fritidshem; Lärare i fritidshem; Personal; Skolsegregation; Likvärdig utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidshem påverkas av skolsegregation. Studien bygger på en kvalitativ ansats där två fritidshem med samma kommunala huvudman observerats för att urskilja viktiga olikheter i en segregerad skolkultur. LÄS MER

  3. 18. Socioekonomisk bakgrund och dess påverkan på elevers skolframgång : En kunskapsöversikt om hur socioekonomisk bakgrund påverkar elevers skolframgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ester Berggren; Kalin Vi; [2021]
    Nyckelord :Geografisk hemvist; skolframgång; skolsegregation; socioekonomisk bakgrund; utbildningskapital; kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att redogöra för hur socioekonomisk bakgrund påverkar elevers skolframgång sett till tidigare forskning. Den tidigare forskningen som presenteras i kunskapsöversikten betonar en enighet om att socioekonomisk bakgrund påverkar elevers skolgång, vilket belyser att denna förståelse kan vara viktig att bära med sig inom skolan. LÄS MER

  4. 19. Tolkningen av frihet i det fria skolvalet och i rätten till utbildning - är de förenliga? : En undersökning för att redogöra olika tolkningar av friheter och hur det påverkar individens reella frihet till ett fritt skolval.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Sara Arola; [2021]
    Nyckelord :Frihet; utbildning; det fria skolvalet; rätten till utbildning; skolsegregation;

    Sammanfattning : I följande uppsats behandlas skolreformen om det fria skolvalets faktiska effekter på skolsegregationen och hur reformen förhåller sig till FN:s artiklar om rätten till utbildning. Syftet med uppsatsen är att pröva hypotesen: Syftet med det fria skolvalet inte är förenligt med FN:s artiklar om rätten till utbildning. LÄS MER

  5. 20. Från “orten” till akademisk framgång : En kvalitativ studie om upplevelser av ungdomars skolmiljöbyte från resurssvaga grundskolor till resursstarka gymnasieskolor i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Stefhan Llanes García; [2021]
    Nyckelord :Free school choice; high school election; school segregation; equality; education; Fritt skolval; gymnasieval; skolsegregation; likvärdighet; utbildning;

    Sammanfattning : This study examines young people’s subjective experiences of changing school environments from resource-poor primary schools to resource-rich upper secondary schools in Stockholm. Previous statistics show that resource-poor primary schools located in the most socio-economically vulnerable parts of the city have the lowest grade point average and lower educational quality/standards. LÄS MER