Sökning: "skriftspråkets betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden skriftspråkets betydelse.

  1. 1. Skriftspråkets praktik i förskolan : Barns uppfattningar av skriftspråk i förskolans kontext

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karolina Pettersson; Erica Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :Skriftspråk; literacy; emergent literacy; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barn uppfattar läsning och skrivning i förskolan. Avsikten är att skapa kunskap och förståelse för vilka förutsättningar som ges till lärnande av skriftspråk genom att närma sig barns perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Tal- och skriftspråk som verktyg i lärandet : En undersökning om hur några lärare och elever i årskurs 2 ser på tal- och srkiftspråk som verktyg i lärandet

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Jakobsson; [2013]
    Nyckelord :tal- och skriftspråk; verktyg; dialog; samspel; medvetenhet; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och elever i årskurs 2 ser på tal- och skriftspråk som verktyg i lärandet. Jag har genomfört åtta elevintervjuer och två lärarintervjuer samt observationer under en skoldag i respektive klass. LÄS MER

  3. 3. Så onödigt eller Så viktigt? En undersökning av olika funktioner hos så i talspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sofia Thörn; [2011-06-21]
    Nyckelord :interaktionell lingvistik; samtalsanalys; talspråksgrammatik; diskursmarkörer;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks ordet så:s olika funktioner i svenskt talspråk. Undersökningen inkluderar både de grammatiska funktionerna, som bl.a. finns beskrivna i Svenska Akademiens grammatik, och de samtalsreglerande funktionerna som ordet ofta får, som s. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar pedagoger i förskolan : Hur använder pedagoger i förskolan bildskapande för att främja barnets språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Teresa Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Bild- och formskapande; förskola; förskollärare; skapande och språkutveckling;

    Sammanfattning : Alla människor har ett fundamentalt behov av att få uttrycka sig och föra en dialog med sin omvärld. Barns behov av att förmedla sig till sin omgivning är under stark utveckling under tiden i förskolan och kan ta många skilda kommunikativa uttrycksformer. LÄS MER

  5. 5. Stavning i skolan : en studie av lärares uppfattning om stavningsundervisning och stavningsproblem i årskurs 4-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emelie Parnevall; Sara Pettersson; [2010]
    Nyckelord :education; swedish; spell; spelling; spelling problems; understanding words; word knowledge; undervisning; svenska; stava; stavning; stavningsproblem; ordförståelse; ordkunskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi har valt att titta på stavning utifrån två perspektiv. Det historiska perspektivet visar hur stavningen förändrats genom åren. Det är viktigt eftersom det än idag har betydelse för hur vi stavar. Nyare forskning visar olika forskares syn på stavning. LÄS MER