Sökning: "små barn demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden små barn demokrati.

  1. 1. Sagor för framtidens kompetenta samhällsmedlemmar : En kvalitativ studie om litteratur som läromedel i förskolan och dess inverkan på barns aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Löf; Hanna Strömbäck; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Aktörskap; Läromedel; Fostran; Känslor; Moral; Förskola;

    Sammanfattning : Studien undersöker ”Tio små kompisböcker” som läromedel och bokseriens budskap för vad som anses viktigt för barn att lära sig samt hur det kan påverka barns aktörskap. Studien består även av intervjuer med förskollärare om hur och i vilket syfte de arbetar med bokserien i förskolans undervisning. LÄS MER

  2. 2. Små barns inflytande : En studie av förskollärares uppfattningar om små barns inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carina Carlström; Theres Rantatalo; [2018]
    Nyckelord :Inflytande; förskolan; barnsyn; demokrati; förskollärares förhållningssätt; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet: Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om små barns inflytande iförskolan. Vilken syn har förskollärare på små barns inflytande och hur arbetar förskollärare med barns inflytande i verksamheten. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie med hjälp av fokusgruppsamtal. LÄS MER

  3. 3. "...man ska ju kunna ha en förskolegrupp i en container!" : En studie om pedagogisk miljö för små barns inflytande i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Jenny Holmgren; [2018]
    Nyckelord :democracy; educational environment; participation; influence; demokrati; delaktighet; inflytande; pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : För oss som bor i en demokrati känns det som en självklarhet att kunna vara med och påverka det som sker omkring oss. Hur ser det då ut för våra yngsta medborgare, barn 1-3 år som befinner sig i förskolan? Vilken möjlighet har de till inflytande och delaktighet? Använder sig förskollärare av den pedagogiska miljön för att ge de små barnen ökat inflytande i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Barns inflytande i förskolan : En studie av pedagogers perspektiv på barns inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenni Friberg; [2014]
    Nyckelord :Barns inflytande; barns perspektiv; demokrati; kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Det självständiga arbetets syfte var att ta reda på hur pedagoger ser på barn och barns inflytande och hur de talar om att de arbetar för att ge barn inflytande i förskolan för att studera hinder och möjligheter för barns inflytande. Studien har tre frågeställningar: Hur ser pedagoger på barn och barns inflytande, vad kan barn ha inflytande över och hur arbetar pedagoger för att utveckla barns inflytande i förskolan, med fokus på små barn? Metodvalet är en kvalitativ forskningsmetod där empirin består av intervjuer med fyra pedagoger från samma förskola. LÄS MER

  5. 5. Hur kommer barns inflytande och delaktighet till uttryck i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mergime Zeqiri; [2014]
    Nyckelord :Delaktighet; Demokrati; Förskola; Inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att se hur barns inflytande och delaktighet kommer till uttryck i förskolans verksamhet. Det som undersöks är om barn får möjlighet att vara delaktiga i sin vardag och om barn får möjlighet till inflytande och hur det i så fall är kopplat till demokratiarbetet. LÄS MER