Sökning: "social science thinking"

Visar resultat 1 - 5 av 137 uppsatser innehållade orden social science thinking.

  1. 1. Att undvika eller omfamna kontroverser : En intervjubaserad studie om lärares förhållningssätt till att undervisa omIsrael-Palestina konflikten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nise Bilge; [2024]
    Nyckelord :Controversial issues; Israel-Palestine conflict; Teachers approaches; Social science studies;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how social science teachers teach about controversial issues with an emphasis on the Israel-Palestine conflict. The method applied is qualitative semi-structured interviews. The theoretical framework consists of Diana E. LÄS MER

  2. 2. Digitaliseringens påverkan på lärare och elever – en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Elsa Håkansson Wickander; Ellen Lysgren; [2024]
    Nyckelord :Critical thinking; Media and information literacy; Social science; Technological pedagogical content knowledge TPACK ; Web literacy; Kritiskt tänkande; Medie- och informationskunnighet; Samhällskunskap; Teknisk pedagogisk innehållskunskap TPACK ; Webbkunnighet;

    Sammanfattning : The following essay has the purpose of giving an account of how the increasing digitalization, medialization and flow of information has affected social science as a subject, and how this has changed the expectations put on students and teachers. Furthermore, the way teachers’ TPACK knowledge and web literacy skills affect their teaching is also examined. LÄS MER

  3. 3. Samhällskunskapsundervisning och nationalism : En studie om fyra lärares erfarenheter, begrepps­användning och didaktiska överväganden i undervisning om nationalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sebastian Ridderskans; [2023]
    Nyckelord :nationalism; naturalized axioms; civics; citizen education; social science; social studies; second order concepts of Social Science; common-sense notions; nationalism; naturaliserade axiomer; samhällskunskap; samhällskunskapsundervisning; samhällsvetenskapligt ämneskunnande; sunt förnufts-uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i samhällskunskap reflekterar över nationalism i deras undervisning. Fenomenet nationalism går att förstå som ett såväl snävt som brett begrepp och i denna studie intervjuas lärarna om hur de upplever att nationalism förekommer i deras undervisning som kunskap, perspektiv, fenomen och didaktisk utmaning. LÄS MER

  4. 4. Revitalizing Jute Farming: A Case Study of ICARE Scheme in West Bengal, India

    Master-uppsats, Lunds universitet/LUCSUS

    Författare :Upasana Sen; [2023]
    Nyckelord :Jute farming; jute policy; Jute- ICARE; Social Learning Theory; System Thinking; DPSIR; Sustainability Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : The Jute-ICARE initiative by the Government of India aims to address climate change's impact and improve jute farmers' livelihoods. This study investigates the challenges and opportunities for jute farmers in adopting the scheme's technologies using the DPSIR framework and the social learning theory. LÄS MER

  5. 5. Sociomatik : Utveckling av utbildningsmaterial för att tydliggöra syftet med matematik på samhällsvetenskapsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Elvira Johansson; [2023]
    Nyckelord :Mathematics education; Social science program; Development of educational material; Student perspective; Matematikundervisning; Samhällsvetenskapsprogrammet; Utveckling av utbildningsmaterial; Elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte korrelationen mellan elevernas förståelse av matematikens syfte på samhällsvetenskapsprogrammet, deras inställning till ämnet och deras betyg i kursen Matematik 1b. Genom en blandad metod som inkluderade en enkätundersökning och intervjuer samlades både kvantitativ och kvalitativ data in från elever och lärare på samhällsvetenskapsprogrammet. LÄS MER