Sökning: "social-mediated crisis communication model"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden social-mediated crisis communication model.

  1. 1. “You just don’t expect serious crisis information on a platform like Instagram.” : A qualitative study about Swedish civilians’ social media usage and information seeking behaviours in relation to crisis information.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tilde Johansson; Ebba Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Social media; social media use; crisis communication; information vetting; information sharing; information seeking; Sociala medier; kriskommunikation; Krisinformation; Informationstolkning; Informationsdelning; Informationssökande;

    Sammanfattning : This qualitative study investigates people's media use and engagement on social media. By combining prompts material and qualitative interviews with theories such as the social mediated crisis communication model (Austin et al., 2012) and uses and gratifications theory (Katz et al. LÄS MER

  2. 2. Crisis Communication Management: -A Case Study of Oxfam’s 2018 Credibility Crisis

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Cassandra Abrache; [2019]
    Nyckelord :Crisis communication; Social media; Social Mediated Crisis Communication;

    Sammanfattning : The growth of social media has set demands on organizations to be online and interact with stakeholders, especially during a crisis. The public are no longer seen as passive receivers of marketing messages. Previous studies have shown that the need for information increases during a crisis. LÄS MER

  3. 3. ”POLISEN UPPMANAR MÄNNISKOR ATT STANNA HEMMA OCH UNDVIKA CITY” En kvalitativ studie av två myndigheters kriskommunikation i samband med terrordådet på Drottninggatan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Holger Brundin; Olof Mattson; [2018-02-13]
    Nyckelord :Kriskommunikation; terrorism; sociala medier;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: MK1500 Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2017 Handledare: Orla Vigsö Kursansvarig: Malin Svenningsson Sidantal: 42 Antal ord: 16518 Syfte: Studiens syfte är att undersöka och utvärdera Polisen Stockholms och Krisinformations kommunikation på Twitter under terrordådet i Stockholm samt att ta reda på vad representanter från ansvariga myndigheter anser om kommunikationsinsatsen, utifrån ett i huvudsak sändarperspektiv. Teori: Social-Mediated Crisis Communication Model, Kriskommunikation 2. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier som kommunikationskanal : Vad krävs för en lyckad kriskommunikation?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Caroline Osseyran; Filip Wallin; [2017]
    Nyckelord :kriskommunikation; sociala medier; social-mediated crisis communication model; påverkansfaktorer; kommunikationskanal;

    Sammanfattning : På senare år har det skett en förändring av medielandskapet. De traditionella medierna har fått konkurrens i form av de sociala medierna som snabbt har växt fram och börjat ta plats. Detta har även ställt nya krav på hur företag framställer och hanterar sin kriskommunikation i samband med kris. LÄS MER

  5. 5. A lifebuoy that supports in deep water : A qualitative case study investigating how an external actor can support an organisation in crisis

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nadia Bazydlo; Sofia Wallin; [2017]
    Nyckelord :Crisis management; Crisis communication; Crisis Consultancy; PR-agency; Reputation; Social Media; External support; Social-Mediated Crisis Communication Model SMCC ; Situational Crisis Communication Theory SCCT ;

    Sammanfattning : Problem  Crisis management has never been as important as it is today. Considering that criticism is being spread in a fast pace through social media, the reputation of an organisation can quickly be damaged. Several organisations however lack internal knowledge about crisis management. LÄS MER