Sökning: "sociala medier samhället"
Visar resultat 21 - 25 av 402 uppsatser innehållade orden sociala medier samhället.
21. Sociala medier och fotbollsjournalistik : En kvalitativ studie av svenska fotbollsjournalisters användning av sociala medier
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Sedan dess tillkomst på sent 1990-tal har sociala medier revolutionerat kommunikations- och interaktionsmönster mellan individer, och till följd påverkat och förändrat diverse yrkesområden. Detta examensarbete utforskar sociala mediers roll inom den svenska fotbollsjournalistiken. LÄS MER
22. Risker och möjligheter med mobiltelefonen
L1-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : År 2007 släpptes världens första smartphone. Bara 16 år senare har näst intill varenda människa i Sverige en mobiltelefon i deras ficka. Sakta men säkert har mobiltelefonen blivit en del av vår vardag som ett av våra mest basala behov. LÄS MER
23. Lärares digitala källkritiska kompetens och dess konsekvenser för samhällskunskapsundervisningen : En studie om verksamma lärares beskrivningar av deras egen digitala källkritiska kompetens och arbete i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Förekomsten av sociala medier och den stora mängden digital information som människor kommer i kontakt med kräver digital källkritisk kompetens så att informationen kan granskas och värderas. Bristfällig digital källkritisk kompetens bland människor kan få negativa konsekvenser både för individer och för samhället som helhet eftersom det riskerar leda till att människor fattar beslut på bristfälliga grunder. LÄS MER
24. “Jag kommer aldrig använda det här igen.” : En kvalitativ intervjustudie om kvinnliga studenters upplevelser kring värdekonflikter kopplat till sin egna klädkonsumtion och fast fashion.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka och fördjupa oss i värdekonflikter kopplat till fast fashion, och ta del av hur kvinnliga studenter vid Uppsala universitet konsumerar kläder och förhåller sig till fenomenet. Studien har en fenomenologisk utgångspunkt och utgår från tio informanters perspektiv och upplevelser som samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
25. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER