Sökning: "sociosemiotik"

Visar resultat 36 - 40 av 56 uppsatser innehållade ordet sociosemiotik.

  1. 36. Interaktionen mellan skrift och bild i läromedel för svenskämnet –en undersökning av två läroböcker som är avsedda för svenskämnet i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Evelina Borrestad; Annika Åström; [2019]
    Nyckelord :Läromedel; läroböcker; böcker; verktyg; sociosemiotik; förankringsrelation; avbytesrelation; multimodalitet; bildelement; skriftelement och textelement.;

    Sammanfattning : I två multimodala läromedel för svenska i grundskolans tidigare år har resultatet av studien visat på en tydlig interaktion mellan textelementen bild och skrift. Studien är baserad på en sociosemiotisk teori och frågeställningarna; hur skrift och bild integrerar med varandra och hur skiljer sig/liknar de två läromedlen varandra. LÄS MER

  2. 37. STOPPA SVÄLTEN En multimodal analys av svenska biståndsorganisationers kommunikation ur ett rättighetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ellen Pileblad; Olivia Wikström; [2018-02-12]
    Nyckelord :Rättighetsbaserad kommunikation; Human Rights-Based Approach; rättighetsperspektivet; multimodal analys; postkolonialism; sociosemiotik; stereotyper; biståndsorganisationer; UNICEF Sverige; Plan International Sverige.;

    Sammanfattning : Examensarbete 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin: HT 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 63 Antal ord: 15 808 Syfte: Att undersöka huruvida svenska biståndsorganisationer, i filmer där insamlingsarbete åsyftas, kommunicerar ur ett rättighetsperspektiv. Teori: Rättighetsperspektivet, postkolonialism, sociosemiotik och stereotypisering. LÄS MER

  3. 38. Samspelet mellan skrift och bild i matematikläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Malin Lindholm; [2018]
    Nyckelord :Multimodality; text; MAV; sociosemiotik; mathematics textbooks; learning; relationship between writhing and image and the function of the image.; Multimodalitet; sociosemiotik; text; MAV; matematikläromedel; lärande; förhållning mellan skrift och bild och bildens funktion.;

    Sammanfattning : Många av dagens matematikläroböcker är multimodala som innebär att de innehåller fler kommunikationsformer som exempelvis skrift och bild. Denna studies bidrag var att konstruera verktyget MAV (Multimodalt Analysverktyg) som undersöker och identifierar multimodal text. LÄS MER

  4. 39. Säkerhet och Hip-hop : En undersökning av målgruppstänkande i Mercedes-Benz reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Jesper Hamberg; Olof Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Reklam; sociosemiotik; semiotiska resurser; målgrupper; Mercedes Benz;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur semiotiska resurser används i reklamfilm för att kommunicera till olika målgrupper. I uppsatsen har två reklamfilmer från Mercedes-Benz med två olika målgrupper analyserats. Metoden som har använts i uppsatsen är en jämförande filmanalys. LÄS MER

  5. 40. Säger en bild mer än tusen ord? : Multimodalitet och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Johanna Domander; [2017]
    Nyckelord :Svenskämnet; Styrdokument; Sociosemiotik; Bedömningskultur; Nya medier;

    Sammanfattning : The study examines how multimodal texts in the Swedish subject in the upper secondary school is assessed. The first two issues investigates through a hermeneutical text interpretation how multimodal texts are described in policy documents and how they are reflected in the assessment base. LÄS MER