Sökning: "specialpedagogiska perspektiv. reflektion. systemteori"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden specialpedagogiska perspektiv. reflektion. systemteori.

  1. 1. Specialpedagogers perspektiv på handledning med lärare i årskurs F-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Gåna Abdullahresul; Vian Talusi; [2021-08-05]
    Nyckelord :handledning; specialpedagogens upplevelse; fenomenologi; specialpedagogens uppdrag; reflektion;

    Sammanfattning : Abstract Handledning är det område som studerades eftersom behovet ansågs vara stort för det hälsofrämjande och förebyggande arbetet i skolan. Handledning har ökat i samhället på grund av globalisering, nätverk, media och den snabba utvecklingen som dagens informationssamhälle har gått igenom. LÄS MER

  2. 2. Speciallärare beskriver betydelsen av det kvalificerade samtalet med lärare som möter elever i läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Lidén; Linda Norman; [2020]
    Nyckelord :handledning; kvalificerade samtal; läs- och skrivsvårigheter; reflektion; speciallärare;

    Sammanfattning : Följande självständiga arbete belyser speciallärarens uppdrag enligt examensförordningen (SFS 2011:688) som kvalificerad samtalspartner inom specialiseringen språk-, skriv- och läsutveckling. Syftet med detta arbete är att få fördjupad förståelse och inblick i hur speciallärare upplever betydelsen av det kvalificerade samtalet med lärare som möter elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 3. Bemötandet är A och O -man kan göra stor skillnad med små medel En kvalitativ studie om specialpedagogens arbete för att implementera betydelsen av pedagogens förhållningssätt för barns utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Batistic; [2018]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; förskola; pedagoger; reflektion; relation; relationellt perspektiv; specialpedagog; systemteori;

    Sammanfattning : Författare: Batistic, Sandra (2018). Titel: Bemötandet är A och O -man kan göra stor skillnad med små medel. En kvalitativ studie om specialpedagogens arbete för att implementera betydelsen av pedagogens förhållningssätt för barns utveckling i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogiska handledningssamtal : olika aktörers upplevelser och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Monika Wahlund; Camilla Sundström; [2017]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; specialpedagogiska perspektiv. reflektion. systemteori; handledningssamtal;

    Sammanfattning : denna studie, syftade till att få närmare kunskap om specialpedagogens handledningssamtal inom skolan. Vi fokuserade på hur handledningens aktörer reflekterade, resonerade och beskrev handledning som ett verktyg. LÄS MER

  5. 5. Rektorers perspektiv på specialpedagogen i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarita Dellerbring; [2017]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; Ledarskap; Rektor; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Min förhoppning är att den här studien bidrar till en fördjupad uppfattning på specialpedagogen i grundskolan. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka och analysera rektorers perspektiv på specialpedagogens yrkesroll och uppdrag i grundskolan. LÄS MER