Sökning: "specialskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade ordet specialskolan.

  1. 1. "Skolor får inte betyg för hur väl de löst skolgången för en elev med hörselnedsättning, men eleven får det…” : En kvalitativ intervjustudie med undervisande lärare på högstadiet och i gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Rydén; [2021]
    Nyckelord :Children with hearing impairment; inclusion; participation; hearing technology; coping strategies; Barn med hörselnedsättning; inkludering; delaktighet; hörteknik; copingstrategier;

    Sammanfattning : Antalet elever med hörselnedsättning som placeras i hörande skolor istället för i hörselklass eller specialskola ökar. Skillnaderna mellan skolformerna är att specialskolan och hörselklasserna erbjuder anpassade lärmiljöer och skolpersonal med särskild kompetens i frågor som rör hörselnedsättning och dess konsekvenser för individen. LÄS MER

  2. 2. Arbetet med extra anpassningar i tre olika skolformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anca Maria Puiac Lupsa; Charlotte Björk; [2021]
    Nyckelord :extra anpassningar; grundskola; grundsärskola; ledning och stimulans; specialskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och bidra med kunskap om hur pedagogisk personal inom grundskolan, grundsärskolan och specialskolan förstår och arbetar med extra anpassningar i skolvardagen. För att behandla syftet användes följande frågeställningar: - Hur beskriver pedagogisk personal rutinerna kring extra anpassningar i de olika skolformerna, grundskola, grundsärskola och specialskola? - Vilka likheter och skillnader i arbetet med extra anpassningar finns mellan skolformerna? - Hur ser specialpedagogens roll ut vid arbetet med extra anpassningar? Denna studie har stöd i tidigare forskning och vi använde ett systemteoretiskt perspektiv och tre av Ahlbergs (2013) specialpedagogiska perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Hur ska vi göra nu då? - En studie om åtgärdsprogram för elever med grav språkstörning i specialskolan.

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Eklund; [2020]
    Nyckelord :Individualized Education Program; Language Impairment; Relation between needs and interventions; Special School; Systems Theory; Grav språkstörning; Relation behov-åtgärd; Specialskola; Systemteori; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Eklund, Louise (2020). Hur ska vi göra nu då? - En studie om åtgärdsprogram för elever med grav språkstörning i specialskolan. Speciallärarprogrammet grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Ett planeringsverktyg i skolan Elevers och lärares upplevelser av ett planeringsverktyg i no i specialskolan för elever med grav språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Hjalmarsson; [2020]
    Nyckelord :Exekutiva funktioner; Grav språkstörning; KASAM; Planeringsverktyg; Specialskola;

    Sammanfattning : SammanfattningHjalmarsson, Marie (2020). ” Ett planeringsverktyg i skolan” - Elevers och pedagogers upplevelser av ett planeringsverktyg i specialskolan för elever med grav språkstörning. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Konsten att göra kopplingar : En Learning Study om en läsförståelsestrategi på Specialskolan för grav språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Thelén; Pernilla Löfgren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER