Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Augmented Reality for Immersive Video Conference Presentations : Enhancing Video Presentation Experiences with Visual Aid Through Augmented Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gabriel Rosenberg; [2023]
    Nyckelord :Extended Reality; Augmented Reality; Video Conferencing; Computer Vision; Natural Interaction; Natural User Interfaces; Förstärkt verklighet; videokonferenser; datorseende; naturlig interaktion; naturliga gränssnitt;

    Sammanfattning : As 3D models are increasingly used in a variety of contexts, both for entertainment in games and movies, as well as professional visualization and CAD models, there is an increased demand for collaborative tools which can be used to show these virtual artifacts efficiently. Interaction with digital 3D artifacts has long since been enabled through the use of specialized software, like CAD modeling applications and 3D rendering software; which often are extensive and require time to master and use efficiently. LÄS MER

  2. 2. DIEGETISKA GRÄNSSNITT OCH IMMERSION I ELEKTRONISKA SPEL

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Fredric Mourath; [2023]
    Nyckelord :immersion; gränssnitt; dieges;

    Sammanfattning : Immersion är ett tämligen välutforskat område, men de studier som undersöker kopplingen mellan diegetiska gränssnitt och immersion hos spelare har lidit av bristfälliga spelartefakter. Följande studie utnyttjar en spelartefakt som bedömts vara mer passande för att undersöka immersion hos spelare, i syftet att utföra en mer robust undersökning än vad som tidigare gjorts och sätta ett exempel för framtida studier. LÄS MER

  3. 3. IMMERSIVT MEN ANVÄNDBART SPELGRÄNSSNITT : En studie om påverkan mellan användbarhet och immersion i tre former av spelgränssnitt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Peter Lundberg; Anders Svensson; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; Diegetisk; Gränssnitt; Immersion; Meta-perception;

    Sammanfattning : Action-äventyrspels immersion och användbarhet påverkas av deras UI:s form och design. Tidigare forskning visar att diegetiskt UI bidrar till immersion men forskningen saknar insikter om hur olika varianter av UI påverkar spelens användbarhet. LÄS MER

  4. 4. Bortom skärmen : En undersökning kring förebyggandet av toxicitet och främjandet av goda sociala interaktioner i online-spelmiljöer.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Elliot Klemming; [2023]
    Nyckelord :online-gaming; online toxicity; socialization online; socializing due to gaming; online harassment;

    Sammanfattning : This paper examines social aspects of computer and video gaming, includingplayers' perceptions of socialization surrounding gaming, its importance to theplayers, as well as factors that can lead to bad behavior online. In addition, adesign process based on the research results is showcased. LÄS MER

  5. 5. Teknologiträdgård : Hur påverkar Teknologiträdets struktur spelupplevelsen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Edvin Skogsholm Sanne; [2022]
    Nyckelord :Strategispel; teknologiträd; slump; 4X; city builder;

    Sammanfattning : Teknologiträd är en mekanik och gränssnitt som används främst inom strategispel. Den visar den teknologiska utvecklingen i spelvärlden och låter spelaren göra strategiska val om i vilken ordning de vill utveckla olika teknologier. Denna studie handlar om olika strukturer på teknologiträd och hur de påverkar spelupplevelsen. LÄS MER