Sökning: "spel gränssnitt"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden spel gränssnitt.

  1. 6. The Impact of Diegetic and Non-diegetic User Interfaces on the Player Experience in FPS Games

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Aryan Khazanehdarloo; Karim Mohamed; [2022]
    Nyckelord :Diegetic Interface; Non-diegetic interface; User Interface; Player Experience; Immersion; Game difficulty; First-person shooter; Diegetisk gränssnitt; Icke-diegetisk gränssnitt; Användargränssnitt; Spelupplevelse; Immersion; Spelsvårighetsgrad; Förstapersonsskjutare;

    Sammanfattning : In this study, a video game prototype was developed to research the impacts of diegetic and non-diegetic interfaces on two facets of player experience in the context of video games, game difficulty and immersion. A total of 10 participants took part in a play session where they played the prototype, which was followed by semi-structured interviews where the participants discussed their perceived player experience. LÄS MER

  2. 7. More than four-legged vehicles? : The representation of horses in Dragon Age: Inquisition and Star Stable 1: Autumn Riders

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Hanna Isaksson; Tove Wahlberg; [2021]
    Nyckelord :video games; animal studies; ecocriticism; horses; representation; objectification; dataspel; djurstudier; ekokritik; hästar; representation; objektifiering;

    Sammanfattning : This thesis investigated the representation of horses in the video games Star Stable 1: Autumn Riders and Dragon Age: Inquisition from an ecocritical lens. It applies the method of close reading to the game research field to analyse the representation of horses in video games and how that representation can be objectifying. LÄS MER

  3. 8. Kognitiv kostnad av UIelement : Går det att sänkakognitiv kostnad av ettgränssnittselement somindikerar riktning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sigrid Söderberg; Joacim Orlov; [2021]
    Nyckelord :User interface; User Experience Design; Kognition; First-Person Shooter.;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte rimligheten av att applicera kognitiva teorier och interaktionsdesigns koncept på ett datorspelsgränsnitt med rollen av att hävda en riktning som en användare ska vända sig mot för att hitta sitt mål. För att skapa ett gränssnitt som gör detta valdes olika kognitiva teorier och interaktionsdesign koncept exempel på dessa är Cognitive workload theory” (Kosch, 2020) och Sökbarhet (ware, 2011, s 23-64). LÄS MER

  4. 9. Storslagna spel vi aldrig betraktar – problem med navigering i spel : En studie av hur grafiska navigeringsgränssnitt påverkar spelarens immersion i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Christoffer Thalin; Dennis Fuchs; [2021]
    Nyckelord :Gränssnitt; vägledning; navigering; immersion;

    Sammanfattning : I vår studie har vi undersökt hur mängden information i navigeringsgränssnittet påverkar spelarens immersion i spel. Bakgrunden tar upp vetenskapliga studier inom ämnet, inklusive viktiga aspekter kopplat till navigering i spel, vad ett gränssnitt är och vad immersion innebär. LÄS MER

  5. 10. Inställningsmenyer i FPS-spel : Gränssnittsheuristiks påverkan på användarupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Martin Quach; [2021]
    Nyckelord :Användargränssnitt; heuristisk utvärdering; användarupplevelse; FP;

    Sammanfattning : Gränssnitt finns inte bara i själva spelet utan också som inställningsmeny i First Person Shooter spel och massa andra spelgenrer. Det är viktigt att inställningsmenyn fungerar bra då inställningsmeny styr många element för hur ett spel kan spelas. LÄS MER