Sökning: "spel gränssnitt"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden spel gränssnitt.

  1. 21. Confined and Condemned : The Impact a Restricted User Interface Has on the Player Experience in Survival Horror Games

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Hosein Taffazoli; Thomas Tiedemann; [2017]
    Nyckelord :user interface; player experience; diegetic; survival games; horror games; digital games; användargränssnitt; spelupplevelse; diegetisk; överlevnadsspel; skräckspel; digitala spel;

    Sammanfattning : In this study, we will explore how a restricted user interface affects the player experience in survival horror games. To test this, we created a digital survival horror game. The restricted user interface in the prototype resides in the player controller who has access to five different user interface elements. LÄS MER

  2. 22. Gestförmedling av Animerad Karaktär : Problemlösning genom Instruktuva Gester

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Terése Falk; [2017]
    Nyckelord :Gränssnitt; Icke Spelbar Karaktär; Animation; Gestförmedling; Spatial Problemlösning;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur karaktärsanimationer kan användas som gränssnittsfunktion i både underhållande och lärande spel. Bakgrund behandlar gränssnittsdesign, karaktärsanimation i relation till instruktionsdesign samt förutsättningar för inlärning enligt kognitionsteori. LÄS MER

  3. 23. Heuristisk utvärdering : En jämförelse mellan heuristiska uppsättningar för användargränssnitt i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Oscar Buvari; [2017]
    Nyckelord :User Experience Design; speldesign; heuristisk utvärdering; heuristisk uppsättning; spel- och användbarhetsheuristiker;

    Sammanfattning : Det användarcentrerande tillvägagångssättet från människa-datorinteraktion (MDI) har anammats av många andra discipliner – där två aktuella discipliner som gjort detta är User Experience Design (UXD), vars mål är att skapa användbara mjukvaror ifrån användarnas perspektiv, och speldesign, som syftar till att skapa underhållande mjukvaror. För att göra detta använder båda dessa discipliner heuristisk utvärdering; där UXD använder traditionella heuristiker för användbarhet, medan speldesign på akademisk nivå utvecklat nya uppsättningar med spelheuristiker som är anpassade för spel. LÄS MER

  4. 24. Combining Eye Tracking and Gestures to Interact with a Computer System

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Dennis Rådell; [2016]
    Nyckelord :Eye tracking; Hand gesture recognition; Multimodal interaction; Human-computer interaction; Eyetracking; Gestigenkänning; Multimodal interaktion; Människa- datorinteraktion;

    Sammanfattning : Eye tracking and gestures are relatively new input methods, changing the way humans interact with computers. Gestures can be used for games or controlling a computer through an interface. Eye tracking is another way of interacting with computers, often by combining with other inputs such as a mouse or touch pad. LÄS MER

  5. 25. Upphovsrättsligt skydd för videospel - bland paragrafer, pixlar och polygoner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Viktor Johansson; [2016]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; immaterialrätt; intellectual; property:law:upphovsrätt; copyright; videospel; video; games; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The Swedish and international video game industry have grown the last few years. An expanding video game industry relies on protection of intellectual property and copyright. The purpose of this paper is to examine how the Swedish national copyright of video games is formed. LÄS MER