Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Framgångsfaktorer för att bemötahögpresterande och särskilt begåvade elevers behov i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på framgångsrika faktorer för att anpassa undervisningen i matematik för högpresterande och särskilt begåvade elever, detta för att tatillvara på deras begåvning. Den tidigare forskningen visar att högpresterande och särskilt begåvade elever är inte att förhasta som samma sak, det som de har gemensamt är att dessa elever behöver mer utmaningar i undervisningen. LÄS MER
2. En fallstudie om lärares och elevers uppfattningar kring särskild begåvning
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien vill belysa de särskilt begåvade eleverna, hur lärare kan möta och upptäcka dem så attde får den kunskapsutveckling de har rätt till. Att särskilt begåvade även kan hainlärningssvårigheter, att begåvningen också kan vara ett hinder i deras inlärning och döljaandra svårigheter p.g.a. LÄS MER
3. Hur unga vuxna med autism upplever vänskapsrelationer : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Att ha autism innebär att individen drabbats av en funktionsnedsättning som påverkar utvecklingen och beteendet. Detta kan uttrycka sig på olika sätt och därmed variera med tanke på ålder och begåvning. Alla individer med autism har svårigheter med kommunikationen. LÄS MER
4. Synlig eller osynlig? : Pedagogers beskrivningar av särbegåvade elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : 1 juli 2011 förändrades den svenska skollagen när det i 3 kap 3 § blev inskrivet för att alla barn har rätt till särskilt stöd. Det blev skolans skyldighet att även erbjuda de elever som är extremt begåvade s.k. särbegåvade anpassad undervisning på deras nivå. LÄS MER
5. Flerspråkiga barn och deras språkutveckling i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas syn på flerspråkiga barns språkutveckling i yngre åldrar i förskolan. I studien har vi utgått från följande frågeställningar: Vilken syn förskollärare har om strategier som används vid flerspråkiga barns språkutveckling? Hur använder förskollärare miljön för att utveckla flerspråkiga barns språk? I studien har kvalitativa intervjuer gjorts med sex förskollärare i en medelstor kommun. LÄS MER