Sökning: "språk- läs och skrivutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 111 uppsatser innehållade orden språk- läs och skrivutveckling.

  1. 11. Språkliga strategier nyanlända elever och lärare kan använda i svenskundervisningen för inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Galo; Malin Hansen; Jennie Papantoni; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka vilka strategier nyanlända elever har enligt aktuelloch relevant forskning, för att ta till sig det svenska språket. Studien undersöker även hursvenskundervisningen utformas av lärare för att inkludera nyanlända elever. LÄS MER

  2. 12. Digitala lärverktyg som specialpedagogisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Westerdahl; [2022]
    Nyckelord :Digitala lärverktyg; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturella perspektiv; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Westerdahl, Anna (2022). Digitala lärverktyg som specialpedagogisk resurs. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 13. Rektorers erfarenheter av att öka måluppfyllelsen : Kring elevers måluppfyllelse i språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Britt Edén-Heinonen; [2022]
    Nyckelord :Måluppfyllelse; Matteuseffekten; tidiga insatser och distribuerat ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att fördjupa kunskapen och förståelsen kring fyra rektorers erfarenheter av att öka måluppfyllelsen i förskoleklass och i årskurs 1, gällande språk-, läs- och skrivutveckling. Rektorerna arbetar på fyra olika skolenheter. LÄS MER

  4. 14. Lärares användning av läs- och skrivmetoder. : En kvalitativ studie som undersöker lärares syn på läs- och skrivutvecklingeni skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Linn Bygdemo; [2022]
    Nyckelord :Läsmetoder; läs- och skrivutveckling; svenska; undervisning; motivation.;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att bidra med ytterligare kunskaper om vilket arbetssätt lärare använder föratt utveckla elevers läs- och skrivförmåga med ändamålet att eleverna ska uppleva motivation ochdärmed finna skolundervisningen givande. För att besvara mina frågeställningar planerade jag ochgenomförde ostrukturerade observationer och kvalitativa intervjuer i årskurs 1, som sedananalyserades. LÄS MER

  5. 15. Hur elevers läs- och skrivförmåga påverkar lärandet i de samhällsorienterande ämnena.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fanny Johansson; Emma Andersson; [2022]
    Nyckelord :reading and writing difficulties; reading comprehension; bilingual reading comprehension; reading comprehension strategies; Läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; mellanstadiet; flerspråkighet; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ; litteracitet;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka hur språk- och skrivsvårigheter kan påverka ett ämne som SO då detta ämne lägger stor fokus på innehållet. Det är svårt att lära sig och förstå ett innehåll i en text om du måste lägga största fokuset på att ens kunna läsa texten. LÄS MER