Sökning: "språket e"
Visar resultat 16 - 20 av 128 uppsatser innehållade orden språket e.
16. ”Möjligheterna är på många sätt obegränsade” : En kvalitativ studie om digitala verktyg och språkutveckling i förskolan.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning I den nya läroplanen för förskolan (Lpfö 18) som kom i bruk 2019 har ordet digitalisering blivit ett centralt begrepp. Även när det gäller barns språkutveckling, har förskolan ett viktigt uppdrag. Språket är vår största kommunikationskälla och med språket kan vi förstå och kommunicera med varandra. LÄS MER
17. “Todes juntes” – una cuestión de inclusión : Un estudio cuantitativo de las actitudes hacia el lenguaje inclusivo, y algunos factores que puedan influir en ellas
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Romanska språkSammanfattning : El lenguaje inclusivo, con una ‘e’ como marca de género inclusivo neutro, está creciendo en partes del mundo hispanohablante, como una manera de incluir a todos, todas y todes, pero al mismo tiempo encuentra una oposición fuerte, expresada por lingüistas, escritores y hablantes, que no consideran un cambio lingüístico necesario. Esa resistencia puede tener muchas diferentes razones, como la preservación de la lengua, el conservadurismo, el sexismo, la transfobia, y el desconocimiento. LÄS MER
18. MATLAB/Simulink implementation of ForSyDe
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Nowadays, it is possible to integrate an increasing number of functionalities on a single chip thanks to the state of the art technology in Electronic design automation. However, designing highly complex electronic systems quickly and reliably requires dealing with all such functionalities, which can be difficult as it requires a long and challenging design process because low-level details are necessary to obtain a functional implementation. LÄS MER
19. Att förstå Sara : En förskollärares självreflektion
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : I den här vetenskapliga essän, som den utformats på Centrum för praktisk kunskap på Södertörns högskola, undersöker jag genom mitt eget exempel mötet mellan en förskollärare och ett barn med rörig bakgrund och så kallade ”utmaningar” i svenska språket. Jag visar hur den till viss del kluvna pedagogiska idén i läroplanen (LpFö 18) ställer till det för min förståelse av barnet. LÄS MER
20. Barns språkutveckling i förskolan : - sett från ett förskollärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Förskolans roll i barns språkutveckling kan ses vara betydande för hur barn utvecklar språket. Utifrån detta valdes att undersöka språkutveckling i kontext till förskolan. Syftet med studien är att undersöka förskollärares perspektiv på barn språkutveckling i förskolan. LÄS MER