Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. Extraction of Global Features for enhancing Machine Learning Performance

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Abyel Tesfay; [2023]
    Nyckelord :Machine Learning; Deep Learning; Feature Extraction; Global Features; Time-series data; Bioprocessing; Maskininlärning; Djupinlärning; Funktionsextraktion; Globala Funktioner; Tidsserie data; Biobearbetning;

    Sammanfattning : Data Science plays an essential role in many organizations and industries to become data-driven in their decision-making and workflow, as models can provide relevant input in areas such as social media, the stock market, and manufacturing industries. To train models of quality, data preparation methods such as feature extraction are used to extract relevant features. LÄS MER

  3. 3. L’importanza e l’insegnamento scolastico della madrelingua diversa da quella svedese : Uno studio esplorativo su 10 genitori e sui loro atteggiamenti riguardo alla madrelingua italiana e al suo insegnamento in Svezia.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marina Di Floriano; [2023]
    Nyckelord :madrelingua; bilinguismo; seconda lingua; diglossia; multilinguismo; alternanza linguistica; sviluppo linguistico e insegnamento della madrelingua.; modersmål; tvåspråkighet; andraspråk; diglossi; flerspråkighet; kodväxling; språkutveckling och modersmålsundervisning.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den explorativa studien är att förstå attityder hos föräldrar och deras åsikter om modersmålundervisningen i det italienska språket i Sverige, i det fall det studeras, men också när möjligheten att låta sina barn studera det och undersöka skälen till detta val. Teori: Forskning visar att modersmålet har stor betydelse för barnets språk, identitet och personlighet. LÄS MER

  4. 4. Att bedöma vårdbehov utan visuell kontakt : Distrikt- och sjuksköterskors erfarenheter - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Julia Lundmark; Linda Forsman; [2023]
    Nyckelord :Primärvård; kvalitativ innehållsanalys; erfarenheter; digitalisering; E-kommunikation; vårdbehov; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: När patienter söker hälso- och sjukvård är primärvården ofta den första instansen i vårdledet. Vårdgarantin ställer krav på en god tillgänglighet och utvecklingen av digitala vårdtjänster gör att vårdkontakt via telefon och e-tjänst ofta utgör en större andel än det sedvanliga vårdbesöket. LÄS MER

  5. 5. ”Det är lite skolbaserat” : Umesamiskalärares röster om fjärrundervisningen i umesamiska och samarbetet med svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Sara Lindelöf; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; language revitalisation; learning environments; remote education; Sápmi; Umesámi.; Akttasadtjebárgguo; bïjruos; giälla eäljjuodibmie; liärruome; meälggadeåhpadibmie; Sábmie; ubmejesámien.; Fjärrundervisning; lärmiljöer; samarbete; Sápmi; språk revitalisation; umesamiska.;

    Sammanfattning : Åhpadibmien ulmmie leä máhttuob akttasadtjen jah meälggadeåhpadibmien bijrra váddiet ubmejensámien unnibelåhkkuongiällije nïnnuodit. Vuaduo jah uhttsalibmie uvddale sjiehties máhttuo vuösiete jah ájáj mah leäh guaruos guh dannie åhpadibmie urra diediedibmien bijrra váddiet. LÄS MER