Sökning: "digital relational competence"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden digital relational competence.

  1. 1. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering i förskolan : Betydelsen av IKT för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Janna Eurén; [2018]
    Nyckelord :Preschool; digital tools; special education; leadership; competence development; Förskolan; digitala verktyg; specialpedagogik; ledarskap; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få ökad kunskap om förskollärares och förskolechefers tankar och erfarenheter gällande arbetet med digitalisering i förskolan och hur digitala verktyg kan underlätta för barn i behov av särskilt stöd. För att få svar på syftet och forskningsfrågorna användes kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. ”Det är svårt att se den egna kompetensen” : en studie om hur en grupp lärarstudenter resonerar om relationskompetens med stöd av digital video

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Lisa Finné Persson; [2018]
    Nyckelord :Relational competence; Microsociology; Social bond; Non-verbal communication; Pre-service teachers; Teacher professionalism; Stimulated Recall;

    Sammanfattning : The aim of this study, which is part of a research project called LÄRK at the University of Kristianstad, is to further examine how a group of pre-service teachers reason about relational competence, as well as examining their opinions regarding the importance of relational competence in the teaching profession. Furthermore, the study aims to investigate whether the project has had some kind of long term impact on the students’ ideas with regards to their way of reasoning about their pedagogical practice in stimulated recall interviews and how their understanding of their own relational competence may have been influenced by the process. LÄS MER

  4. 4. Explicita kriterier som stöd för lärarstudenters relationskompetens

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Holmstedt; [2018]
    Nyckelord :Discernment; explicit criteria; pre-service teachers; relational competence; transparency;

    Sammanfattning : Research has shown that the access to explicit criteria can promote student learning by making expectations explicit and by supporting students in identifying significant dimensions of quality in task performance. The aim of the study was to investigate how explicit criteria can support pre-service teachers' understanding of relational competence. LÄS MER

  5. 5. Digital kompetens och Gy 2011 : -En kritisk diskursanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för pedagogik och didaktik i utbildning och skola (PeDiUS); Filosofiska fakulteten

    Författare :Mikael Persson; [2011]
    Nyckelord :Digital key competence; ICT; Critical discourse analysis; Gy 2011; Digital nyckelkompetens; IKT; Kritisk diskursanalys; Gy 2011; Skolutveckling;

    Sammanfattning : Genom en kritisk diskursanalys söker jag svaret på vilka diskurser som finns i mitt urval av dokument. Med sociokulturellt perspektiv som teoretisk grund väljer jag att titta på kunskap och lärande. LÄS MER