Sökning: "språkstörning flerspråkiga"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden språkstörning flerspråkiga.

  1. 6. Språkstörningar hos flerspråkiga barn : Förskollärares upptäckt och arbete med misstänkta språkstörningar hos flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stina Karlman; Johanna Sundin; [2021]
    Nyckelord :språkstörningar; flerspråkighet; förskola; förskollärare; modersmålsstödjare; akk; tras; dilemma;

    Sammanfattning : Inledning Studien är en undersökning av hur förskollärare kan upptäcka språkstörningar hos flerspråkiga barn. Detta även om förskollärarna inte talar de olika modersmål som barnen talar. Studien behandlar även förskollärares arbetssätt med och upptäckten av språkstörningar hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  2. 7. Att få tiden att räcka till : En kvalitativ studie om anpassningar och utmaningar i undervisning hos elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Camilla Andersson; Petra Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Språkstörning; anpassningar; språkutveckling; språksvårigheter.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva vilka anpassningar och vilka utmaningar några lärare och specialpedagoger gör och står inför i undervisningen med elever som har en språkstörning. Metoden i den här studien, som grundar sig i ett sociokulturellt perspektiv, är en kvalitativ ansats där vi intervjuat nio lärare och tre specialpedagoger som arbetar i olika delar i Sverige. LÄS MER

  3. 8. "Spindeln i nätet och nageln i ögat" : Speciallärares kartläggning och identifikation av nyanlända elever med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Christel Stenberg; Nina Fjeldly; [2021]
    Nyckelord :Mapping; Newly arrived; Special needs educators; Specific writing and reading difficulties; Language impairment.; Kartläggning; Nyanlända; Speciallärare; Specifika skriv- och lässvårigheter; Språkstörning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Examensarbetets syfte är att bidra med kunskaper om hur några speciallärare kartlägger och identifierar nyanlända elever i grund- och gymnasieskolan med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter, såsom språkstörning och dyslexi, till skillnad från mer vanliga andraspråkssvårigheter som uppstår i mötet med det nya språket. Vi vill lyfta några speciallärares uppfattningar och beskrivningar om kartläggning till ytan och öka förståelsen hos berörda aktörer inom och utanför skolan. LÄS MER

  4. 9. Introduktion av karaktärer vid berättande hos flerspråkiga svensk-arabisktalande barn med respektive utan språkstörning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Pascale Wehbe; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; narrativ förmåga; karaktärsintroduktion; språkstörning; MAIN; CLT;

    Sammanfattning : Inom det kliniska arbetet för logopeder finns det behov av fler riktlinjer och bedömningsmaterial för att kunna bedöma flerspråkiga barn. Därför finns det även behov av mer forskning gällande flerspråkiga barns språkutveckling och mer information om flerspråkigabarn med språkstörning. LÄS MER

  5. 10. Kartläggning av nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mouna Osman; [2020]
    Nyckelord :Bedömning av flerspråkiga elever; dynamisk bedömning; kartläggning; nyanlända elever; språkstörning;

    Sammanfattning : Osman, Mouna (2020). Kartläggning av nyanlända elever. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. . LÄS MER