Sökning: "språkstörning flerspråkiga"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden språkstörning flerspråkiga.

  1. 21. Felsvarsanalys vid bedömning av flerspråkiga barns ordförråd : En kvantitativ och kvalitativ studie kring ordförrådsutvecklingen hos svensk-turkiska 4- och 7-åringar via ordförrådstestet Cross-linguistic Lexical Task (CLT)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Camilla Sender; Malin Svensson; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; Cross-linguistic Lexical Task CLT ; flerspråkighet; felsvarsanalys; lexikal organisation; ordförråd; ordkunskap; språkutveckling; svenska; turkiska.;

    Sammanfattning : The knowledge about typical vocabulary development in bilingual children is limited, which is why bilingual children incorrectly might be diagnosed with language impairment. The aim of this study is to investigate the Swedish vocabulary of 4- and 7-year-old bilingual Swedish-Turkish children via the vocabulary test Cross-linguistic Lexical Task (CLT). LÄS MER

  2. 22. TAKK : EN KVALITATIV STUDIE OM HUR PEDAGOGER ARBETAR MED TECKEN.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabela Cunha Gatica; Jennifer Fagerstig Halemba; [2017]
    Nyckelord :Förskola; TAKK; Tecken som stöd; Tecken som AKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Inledning:Kommunikation kan ske på flera olika sätt. Barn utvecklar en förståelse i sin omgivning och genom att språket utvecklas i interaktion med andra barn och vuxna. Förskolans verksamheter strävar efter att anpassa verksamheten där alla barns behov samt förutsättningar blir tillgodosedda. LÄS MER

  3. 23. ”Logopeden i förskolan” – Mot en närmre samverkan med förskolepersonal och ett bättre omhändertagande av en- och flerspråkiga förskolebarn En kvalitativ och kvantitativ studie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Johanna Mårtensson; [2017]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte Logopeder och förskolepersonals upplevelser av det Malmöbaserade projektet “Logopeden i förskolan” undersöktes med särskilt fokus på samverkan mellan yrkesgrupperna samt omhändertagande av flerspråkiga förskolebarn med misstänkt språkstörning. Metod Fyra logopeder intervjuades och tjugo specialpedagoger, förskolepedagoger och barnskötare deltog i en enkätundersökning. LÄS MER

  4. 24. Träning av lexikal förmåga hos ett svensk-arabisktalande förskolebarn : Utredning och intensiv intervention av det svenska ordförrådet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Hälsouniversitetet

    Författare :Hammadi Neffati; Emelie Höglund; [2014]
    Nyckelord :Vocabulary; multilingualism; single-subject design; Ordförråd; flerspråkighet; single-subject design;

    Sammanfattning : Sweden has a growing proportion of children living in a multilingual environment. It is thus highly important that caretakers as well as professionals who meet these children have knowledge of multilingualism and its impact on language development. LÄS MER

  5. 25. Tvåspråkiga barn berättar på ryska och svenska : En explorativ studie om narrativ förmåga hos 6- till 7 åringar

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Alena Olsson; [2014]
    Nyckelord :Bilingualism; narratives; story grammar; Russian; Swedish; speech-language therapy.; Tvåspråkighet; narrativer; story grammar; ryska; svenska; logopedi.;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella samhälle är det många barn som talar två eller flera språk. Det är viktigt att kunna bemöta flerspråkiga barn och ge dem rätt språkligt stöd vid behov. LÄS MER