Sökning: "språkutveckling för invandrare"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden språkutveckling för invandrare.

  1. 11. Entreprenöriellt lärande: ett språkutvecklande arbetssätt inom svenska för invandrare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Abdelaaziz Irissi; [2016-07-08]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; svenska för invandrare; entreprenöriellt lärande; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att undersöka SFI-lärarnas arbete utifrån ramen för entreprenöriellt lärande i undervisning i svenska för invandrare. I studien berörs även hur lärarna definierar entreprenöriellt lärande samt om och hur arbetssättet främjar SFI- elevernas språkutveckling. LÄS MER

  2. 12. ”Många studenter frågar om de får göra prov snart” Om de nationella provens påverkan på sfi-undervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Maria Mörlund; [2016-06-02]
    Nyckelord :sfi; nationella prov; testeffekter;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med den här uppsatsen är att beskriva hur användningen av nationella prov eventuellt påverkar undervisningen i utbildning i svenska för invandrare, sfi. Resultaten är baserade på data från kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med lärare och elever, samt klassrumsobservationer och dagböcker. LÄS MER

  3. 13. Språkvanor och självskattad språkutveckling hos svenskar på Island : En studie av flerspråkighet i andraspråksmiljö

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Nina Ericson; [2014]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språkvanor; motivation; attityd; attrition;

    Sammanfattning : Syftet med denna magisteruppsats är att se hur svenskar bosatta på Island hanterar sin fler­språkighet, det vill säga hur deras språkvanor ser ut och hur de anser att respektive språk ut­vecklas alternativt bleknar. Detta undersöks med hjälp av en enkät innehållande frågor om i vilken utsträckning isländska, svenska och andra språk används i vardagen, hur den uppfattade språkutvecklingen ser ut, om svenskan påverkas av isländskan samt hur viktigt det anses vara att kunna tala isländska på Island, att bevara svenskan och att föra den vidare till nästa generation. LÄS MER

  4. 14. Lärande i teori och praktik hos vuxna utlandsfödda : Sfi-elevers upplevelse av lärande

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Edita Mikuljan; [2012]
    Nyckelord :Sfi - svenska för invandrare; formellt lärande; informellt lärande; språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med fokus på förutsättningar för lärande belysa Sfi-elevers språkinlärning påverkas av ett samspel mellan teori och praktik. Studien har en hermeneutisk ansats och bygger på en intervjustudie. För insamling av datamaterial användes kvalitativa intervjuer. Informanterna är elever och lärare på Sfi. LÄS MER

  5. 15. Uttalsundervisning : Förhållningssätt i svenskundervisning för invandrare (SFI)

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra de Woul; [2011]
    Nyckelord :uttal; uttalsundervisning; SFI; prosodi; brytning;

    Sammanfattning : I detta examensarbete presenteras en studie med syftet att undersöka lärares förhållningssätt till uttalsundervisning på SFI. En webbaserad enkätundersökning har frambringat kvantitativ och kvalitativ data. Resultatet visar att uttalsundervisningens roll i språkundervisningen varierar stort bland SFI-lärare. LÄS MER