Sökning: "språkutveckling i skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 358 uppsatser innehållade orden språkutveckling i skolan.
21. Att undervisa elever med hörselnedsättning : En fenomenografisk studie om lärares erfarenheter och uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Majoriteten av de elever som har hörselnedsättning går i dag inkluderade i ordinarie undervisning i vanliga klasser. Enligt skollagen har dessa elever rätt till likvärdig utbildning och anpassningar ska göras inom ramen för den ordinarie utbildningen. LÄS MER
22. ”Kan vi fortsätta läsa boken nu?” : En kvalitativ studie om barns deltagande under högläsning och utformningen av deliberativa samtal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Läsförståelsen hos barn i skolan har minskat och det diskuteras vilka insatser som behövs för att vända denna trend redan i förskolan. Vi har därför valt att skriva om högläsningen i förskolan och vilka faktorer som påverkar dess möjligheter/utformning. LÄS MER
23. Andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling i de samhällsorienterade ämnena.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Följande text behandlar svenska som andraspråkselevers språk- kunskapsutveckling i desamhällsorienterade ämnena utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Andraspråkselever tenderar att prestera sämre i skolan på grund av deras brister i begreppsligförståelse. LÄS MER
24. Jobba med språket : En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt med särskilt fokus på högläsning för och med elever i årskurs F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Språket är en viktig pusselbit för att förstå och bearbeta omvärlden. Arbetet med språkutvecklande arbetssätt i skolan gynnar inte enbart elevers lärande utan även kollegialt lärande. LÄS MER
25. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En studie om språkfrämjande strategier inom låg-, mellan- och högstadiet
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten omfattar en undersökning av dimensioner och strategier som främjar flerspråkiga elever inom låg-, mellan- och högstadiet. Samt att se vilka likheter och skillnader som framkommer i de olika stadierna. LÄS MER