Sökning: "språkutveckling i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 358 uppsatser innehållade orden språkutveckling i skolan.

  1. 11. Högläsning i skolan som pedagogiskt verktyg för att främja läsförståelse : En kvalitativ studie av fem lärares syn på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Catya Lindström; [2023]
    Nyckelord :högläsning; svenska; pedagogik; studie;

    Sammanfattning : Högläsning är en pedagogisk aktivitet som har stor inverkan på barns språk och läsförståelse. För att få en inblick i några lärares tankar och undervisningsmetoder i högläsning har denna studie utförts. Syftet med studien var att se hur lärare använder sig av högläsning och vilka fördelar de såg i undervisningen. LÄS MER

  2. 12. Att främja nyanländas svenska språkutveckling : En kvalitativ studie av lärares strategier och utmaningar vid främjandet av nyanländas svenska språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gabriella Hanna; [2023]
    Nyckelord :newly arrived students; language development; multilingualism; sociocultural perspective; mapping; qualitative method; nyanlända elever; språkutveckling; flerspråkighet; sociokulturellt perspektiv; kartläggning; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka strategier lärare använder för att främja nyanlända elevers svenska språkutveckling i svenskundervisningen samt vilka utmaningar de möter på vägen. För att uppnå detta har empiriskt material samlats in och undersökts efter förslaget om ett kvalitativt förhållningssätt till semistrukturerade intervjuer av Bryman (2018). LÄS MER

  3. 13. L’importanza e l’insegnamento scolastico della madrelingua diversa da quella svedese : Uno studio esplorativo su 10 genitori e sui loro atteggiamenti riguardo alla madrelingua italiana e al suo insegnamento in Svezia.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marina Di Floriano; [2023]
    Nyckelord :madrelingua; bilinguismo; seconda lingua; diglossia; multilinguismo; alternanza linguistica; sviluppo linguistico e insegnamento della madrelingua.; modersmål; tvåspråkighet; andraspråk; diglossi; flerspråkighet; kodväxling; språkutveckling och modersmålsundervisning.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den explorativa studien är att förstå attityder hos föräldrar och deras åsikter om modersmålundervisningen i det italienska språket i Sverige, i det fall det studeras, men också när möjligheten att låta sina barn studera det och undersöka skälen till detta val. Teori: Forskning visar att modersmålet har stor betydelse för barnets språk, identitet och personlighet. LÄS MER

  4. 14. Mycket snack, lite verkstad? : En kvalitativ intervjustudie om fritidshemmets förutsättningar för språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Algotsson; Emelie Gustafsson; Lisa Ottosson; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; fritidshem; fritidslärare; fritidspedagog; sociokulturell teori; proximal utvecklingszon; scaffolding; mediering;

    Sammanfattning : Språket beskrivs som en central förmåga för lärandet som sker i skolan och i fritidshemmet. Undervisningen i fritidshemmet utgår från styrdokument så som läroplanen och Skollagen, där det framgår att elever ska ges möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga. LÄS MER

  5. 15. PEDAGOGISKA STRATEGIER FÖR ANDRASPRÅKS-INLÄRNING HOS KORTUTBILDADE ELEVER INOM SFI : Undervisningsmetoder, lättlästa texter och övrig resursanvändning för språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ellinor Carlander; [2023]
    Nyckelord :analfabeter; lättläst; svenska som andraspråk; trygg; undervisning;

    Sammanfattning : Kortutbildade vuxna och analfabeter har ofta upplevt många svårigheter. Pedagoger och elever på sfi har svårt för att kommunicera eftersom nyanlända elever knappt talar svenska eller kan läsa och skriva. LÄS MER