Sökning: "kvinnlig skönhet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden kvinnlig skönhet.

  1. 1. Fängslad skönhet : En ikonografisk/ikonologisk analys av Julia Margaret Camerons fotografi The Rosebud Garden of Girls

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Linnéa Lilja; [2024]
    Nyckelord :Julia Margaret Cameron; 1860-talet; ikonografi; ikonologi; Panofsky; kvinnlighetens rum; kvinnlig maskerad; iscensatt fotografi; The Rosebud Garden of Girls; fotografi; viktorianska eran; prerafaeliterna; dräktreform; Griselda Pollock; Leena-Maija Rossi; Alfred Tennyson; Maud; Sandro Botticelli; La Primavera; allegori; blommor som kvinnliga koder; konventioner; normer; ideal; kvinnoförtryck;

    Sammanfattning : This study aims to analyze the motif of Julia Margaret Cameron’s photograph The Rosebud Garden of Girls from 1868 regarding its literary sources, codes and how the women are depicted. The purpose is to find out whether the photograph romanticize or challenge the Victorian conventions. LÄS MER

  2. 2. "Köp mig för att..." : En innehållsanalys av influencers argument för att kommunicera produktreklam på Instagram

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Martina Sjöström; [2022]
    Nyckelord :Influencer; Instagram; genus; det dramaturgiska perspektivet; ethos; pathos; logos; argumentation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka huruvida kommunikationsargumenten för reklam och annonsering av produkter skiljer sig åt beroende på om det är en manlig eller kvinnlig influencer. Vidare syftar studien till att analysera försäljningsargument i utvalda inlägg publicerade av influencers. LÄS MER

  3. 3. Den lyckliga kvinnan : En semiotisk undersökning om skönhetsreklam riktad mot kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Lina Nyberg; [2021]
    Nyckelord :Genus; lycka; Reklamfilm; semiotik; skönhetsprodukter;

    Sammanfattning : Denna uppsats har genom en bildsemiotisk analys utifrån genusteoretiska utgångspunkter analyserathur kvinnlig lycka porträtteras i reklamfilm. Syftet med uppsatsen var att fördjupa mina kunskaperinom ämnet. Min analys utgår ifrån tre olika reklamfilmer från tre olika skönhetsföretag. LÄS MER

  4. 4. Från träningstips till skönhetsingrepp : En kvantitativ innehållsanalys av budskapen på tre kvinnomagasins omslag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria Jäderholm; Emelia Lövgren; [2020]
    Nyckelord :Gender; representation; constructivism; consumption culture; Amelia; Tara; M-magasin; body correction; health; slimming; fashion; beauty; exercize; Genus; representation; konstruktivism; konsumtionskultur; textpuff; budskap; kroppskorrigering; hälsa; bantning; mode; skönhet; träning.;

    Sammanfattning : In previous research in this field of study, the messages from the female magazines have often been aimed at bodily changes in the woman. The opinions that exist about what a woman should look like and what kind of body corrections are accepted in society is of different character. LÄS MER

  5. 5. Skiljer sig konceptualisering av kvinnlig skönhet mellan kvinnor och män?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefin Johansson; [2019-11-14]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En enkätstudie utfördes i syfte att ta reda på om det finns någon skillnad mellan könen avseende hur de konceptualiserar kvinnlig skönhet. Deltagarna besvarade en skala som mätte deras syn på kvinnors skönhet, samt frågor i vilken utsträckning de var nöjda med sitt eget utseende och om de ville förändra det. LÄS MER