Sökning: "subkultur marknadsföring"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden subkultur marknadsföring.

  1. 1. Den rullande livsstilen. En kvalitativ studie om identitetsskapande inom vanlife-kulturen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Jonsson; Mya Lawson; [2024-01-23]
    Nyckelord :vanlife; subkultur; konsumtion; identitetsskapande; consumer culture theory; minimalism; hållbarhet; marknadsföring;

    Sammanfattning : Vanlife är en subkultur som består av individer som väljer att bo eller resa i en van som de har byggt om till ett hem. Detta kan ses som ett alternativt levnadssätt jämfört med traditionella boenden och resesätt. Konsumtion sker inom vanlife-kulturen genom inköp av produkter till vanen och även genom allt som har med livsstilen att göra. LÄS MER

  2. 2. Metal-logotyper och konsumenter : En studie om identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Carl Bengtsson; Paula Lundin; [2017]
    Nyckelord :Logotyp; Varumärke; Heavy metal; Subkultur; Kund; Hårdrockare; Kundlojalitet;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka vilken påverkan heavy metal bands logotyper har och vilket budskap de förmedlar till kunden. Därefter vill vi undersöka vilken identitet dessa logotyper förmedlar till kunden. 1. Vad formar relationen mellan kund och logotyp för att skapa en identitet hos konsumenten inom heavy metal subgruppen? 2. LÄS MER

  3. 3. Emotioner i företaget WeSC:s marknadsföring : Tillämpningen av en subkulturs livsstil i varumärket

    Kandidat-uppsats, Sociologi

    Författare :Pinar Yildiz; Farida Aslan; [2009]
    Nyckelord :subkultur; varumärkesstrategi; marknadsföring; WeSC; skateboarding; symbolisk interaktionism; reklamfilm; emotioner;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den emotionella dimensionen i det kommersiella företaget WeSC:s marknadsföring genom att göra en kvalitativ innehållsanalys på datamaterialet som har bestått av en av deras senaste reklamfilmer, sekundära intervjuer som gjorts med grundaren Greger Hagelin, företagets presentation i boken Superbrands Sverige (2004) samt på hemsidan. Vi har även kompletterat analysen genom att göra en sekundär analys på forskaren Rebecca Beals studier av den subkultur som WeSC använder sig utav i sin emotionellt säljande marknadsföring. LÄS MER

  4. 4. Impossible is nothing : En studie av symboliskt värdeskapande i Adidas varumärkeskommunikation och samspelet med hip-hopkulturen

    Magister-uppsats, Ekonomiska institutionen

    Författare :Jessica Nithenius; Elisabeth Rosenholm; [2006]
    Nyckelord :varumärken; symboliskt värde; subkulturer; varumärkeskommunikation; identitet; image; marknadsföring; Adidas; hip-hop;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens samhälle har varumärken kommit att spela en allt större roll för såväl konsumenter som företag. Varumärken fungerar som en ledsagare i individers sökande efter identitet och samtidigt som en gemensam nämnare eller tillhörighetsfaktor inom olika subkulturer. LÄS MER