Sökning: "sustainable approach"

Visar resultat 21 - 25 av 3580 uppsatser innehållade orden sustainable approach.

  1. 21. Upphovsrättens förhållande till återbruk av brukskonst : En del av en cirkulär ekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Aida Abrahamsson; [2024]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Upphovsrätt; Brukskonst; Återbruk; Cirkulär ekonomi; Hållbarhet; Upcycling; Reparation; Reparationsinskränkning; En del av ett verk;

    Sammanfattning : Efforts are underway within the European Union to move towards a circular economy, with the aim of reducing society’s consumption and the use of resources. A keyword for the circular economy concept is reuse. The aim of this master thesis is to examine how copyright law relates to the reuse of applied art. LÄS MER

  2. 22. Supply Chain Disruptions : A case study on the effects the Covid-19 pandemic and the Ukraine conflict has had on sustainability work within supply chains in the automotive industry

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Magnus Ramsköld; [2024]
    Nyckelord :Supply chain; disruptions; resilience; sustainability; automotive; Värdekedjor; störningar; resiliens; hållbarhet;

    Sammanfattning : The invasion of Ukraine during early 2022 resulted in significant disruptions for supply chains globally. With massive delays and resource shortages, many companies have found a need to rethink their approach to resilience to not be as affected by future disruptions of similar proportions. LÄS MER

  3. 23. Drysanpromenaden : ett programförslag för ett rekreativt promenadstråk längs Drysan i Skara

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Johanna Wilhelmsson; [2024]
    Nyckelord :Skara; Drysan; åpromenad; blågröna stråk; rekreation; PSD;

    Sammanfattning : Den pågående urbaniseringen tillsammans med en ökande befolkning har lett till att antalet människor som idag bor i städer jämfört med på landsbygden har ökat betydligt. I strävan efter en hållbar utveckling förespråkas förtätning, vilket i många fall innebär att urbana grönytor fragmenteras och rekreativa kvalitet kan försämras. LÄS MER

  4. 24. Biologiundervisning i förskolan, vad är det? : En intervjustudie om biologiundervisningens karaktär i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Persson; Emmie Uhlén; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic questions; Education; Preschool; Preschool Teachers; Biologi; Didaktiska frågor; Förskola; Förskollärare; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa biologiundervisningens karaktär i förskolans undervisningsverksamhet utifrån förskollärararnas uppfattningar. Detta görs genom frågeställningarna; Vilket innehåll behandlas inom biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilka undervisningsstrategier används i biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilket syfte får biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Studien tar sin utgångspunkt i att belysa biologi som ämnesområde då det inte framställs explicit i förskolans Läroplan Lpfö 18, trots att innehållet behandlar biologi. LÄS MER

  5. 25. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Camilla Berneklint; [2024]
    Nyckelord :Home Economics; Education for Sustainable Development; Agenda 2030; Sustainable Development Goals and Education; Hem- och konsumentkunskap; lärande för hållbar utveckling; Agenda 2030; globala målen samt undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER