Sökning: "svårigheter och tal i bråkform."

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden svårigheter och tal i bråkform..

  1. 21. Bråkens användningsområde i matematik och i andra grundskoleämnen - En kvalitativ analys av bråkberäkning ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Eugenia Eriksson; [2016-03-22]
    Nyckelord :bråkets användningsområde; bråksvårigheter i matematik; bråket i andra grundskoleämnen och i vardagen;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna undersökning är att ta reda på varför beräkning med bråk orsakar svårigheter för elever på högstadiet. Syftet är också att undersöka vilka problem uppstår i matematik, i andra skolämnen och i vardagssituationer när eleverna använder bråk. LÄS MER

  2. 22. Taluppfattning: En undersökning av elevers förståelse och svårigheter inom talomvandling mellan olika former (bråk, decimal och procent)

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Abdul Hamid Yasin Munir; [2013]
    Nyckelord :Bråkform; decimalform; grundskolan; matematik; naturliga tal; procentform; talomvandling; åk7-9;

    Sammanfattning : I min studie har jag valt att undersöka elevers förståelse och svårigheter om talomvandling mellan olika former (bråk, decimal och procent). Syftet med detta arbete är att ta reda på elevernas förståelse för och svårigheter med att omvandla tal mellan bråkform, decimalform och procentform. LÄS MER

  3. 23. Elevers tillvägagångssätt och uttalade uppfattningar när de hanterar tal i bråkform. En fallstudie där datorn används som metod och verktyg

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva-Lena Cederman; Marie Utterberg; [2012-09-27]
    Nyckelord :matematikdidaktik; elever i svårigheter; tal i bråkform; problemlösning; kommunikation; dynamisk visuell representationsform; datorn som verktyg; GeoGebra; Screencast-O-Matic;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur elever i årskurs åtta hanterar tal i bråkform vid problemlös-ning, med inriktning på del av en helhet och del av antal, när datorn används som verktyg. Fokus är på de elever som visar svårigheter inom detta matematikområde. LÄS MER

  4. 24. Bara börja jobba : Elevers beskrivningar av tal i bråkform

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Caroline Eriksson; [2012]
    Nyckelord :bråk; rationella tal; kompetenser; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur elever i årskurs 5 beskriver tal i bråkform, vilka eventuella missuppfattningar de har samt hur de beskriver användningen och nyttan av att kunna bråk. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med totalt åtta elever. LÄS MER

  5. 25. Bråkbegreppet. En studie av bråktalens olika"ansikten"i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Hallström; [2005]
    Nyckelord :Mathematics; Bråkundervisning; bråktal; rationella tal; bråktalens aspekter; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur bråkundervisningen i år 3-6 kan utformas så att elever utvecklar en rik förståelse för bråkbegreppet. Jag ville få reda på hur lärare brukar gå till väga och vilka svårigheter och möjligheter de upplever finns i bråkundervisningen. LÄS MER