Sökning: "svårigheter och tal i bråkform."
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden svårigheter och tal i bråkform..
21. Bråkens användningsområde i matematik och i andra grundskoleämnen - En kvalitativ analys av bråkberäkning ur ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med denna undersökning är att ta reda på varför beräkning med bråk orsakar svårigheter för elever på högstadiet. Syftet är också att undersöka vilka problem uppstår i matematik, i andra skolämnen och i vardagssituationer när eleverna använder bråk. LÄS MER
22. Taluppfattning: En undersökning av elevers förståelse och svårigheter inom talomvandling mellan olika former (bråk, decimal och procent)
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I min studie har jag valt att undersöka elevers förståelse och svårigheter om talomvandling mellan olika former (bråk, decimal och procent). Syftet med detta arbete är att ta reda på elevernas förståelse för och svårigheter med att omvandla tal mellan bråkform, decimalform och procentform. LÄS MER
23. Elevers tillvägagångssätt och uttalade uppfattningar när de hanterar tal i bråkform. En fallstudie där datorn används som metod och verktyg
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur elever i årskurs åtta hanterar tal i bråkform vid problemlös-ning, med inriktning på del av en helhet och del av antal, när datorn används som verktyg. Fokus är på de elever som visar svårigheter inom detta matematikområde. LÄS MER
24. Bara börja jobba : Elevers beskrivningar av tal i bråkform
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur elever i årskurs 5 beskriver tal i bråkform, vilka eventuella missuppfattningar de har samt hur de beskriver användningen och nyttan av att kunna bråk. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer med totalt åtta elever. LÄS MER
25. Bråkbegreppet. En studie av bråktalens olika"ansikten"i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur bråkundervisningen i år 3-6 kan utformas så att elever utvecklar en rik förståelse för bråkbegreppet. Jag ville få reda på hur lärare brukar gå till väga och vilka svårigheter och möjligheter de upplever finns i bråkundervisningen. LÄS MER