Sökning: "svårigheter och tal i bråkform."

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden svårigheter och tal i bråkform..

  1. 16. Tal i bråkform: Del av en helhet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Eileen Tadi; [2019-03-11]
    Nyckelord :Matematik; kunskap; tal i bråkform; del av en helhet; elever; kunskapsinhämtning; mellanstadiet; årskurs 6; förmågor; geometriska figurer; uppdelning;

    Sammanfattning : Matematikämnet består av många olika områden där ett av dessa områden är tal i bråkform. Forskare är överens om att procedurer och begrepp relativt tal i bråkform är ett av de mest utmanande områden inom matematikämnet för elever. LÄS MER

  2. 17. Nu blir det bråk! : En litteraturstudie inom matematik med inriktning på tal i bråkform.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johan Bengtsson; Erica Månsson; [2019]
    Nyckelord :Missuppfattningar; representationer; svårigheter och tal i bråkform.;

    Sammanfattning : Vissa elever anser matematik är svårt och tråkigt. Elever både i yngre och högre åldrar visar otillräckliga kunskaper vid inlärningen av tal i bråkform, vilket är ett mönster som fortsätter i skolorna. LÄS MER

  3. 18. Tal i bråkform – olika årskursers kunskapsnorm : En studie om mellanstadieelevers olika kunskaper inom bråkräkning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Adam Berglund; Oscar Karlsson; Lucas Rickardsson; [2019]
    Nyckelord :Mathematics; fractions; mathematics didactics; elmementary school; Matematik; bråkräkning; bråkform; matematikdidaktik; grundskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom ett frågeformulär undersöka elevers kunskaper inom det matematiska området tal i bråkform. Vidare ämnar studien undersöka vad som särskiljer elevers kunskaper i årskurs 4, 5 och 6. Frågeformuläret är konstruerat utefter Blooms reviderade taxonomi och utförs i en årskurs 4, 5 och 6. LÄS MER

  4. 19. Hur tänker några elever i grundskolan kring tal i bråkform

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rawaa al shaheen; [2019]
    Nyckelord :Bråk; Addition; missuppfattning; bråkräkning; nämnare; andel; Subtraktion;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med denna undersökning är att undersöka vilka svårigheter och missuppfattningar som kan finnas hos några elever i grundskolan, och hur de tänker kring tal i bråkform. I min undersökning utgår jag från följande frågor: Hur resonerar eleverna när de löser en uppgift med tal i bråkform? Vilka missuppfattningar kan man upptäcka när eleverna löser uppgifterna om tal i bråkform?För att se vilka svårigheter eleverna har inom området bråk har jag gjort individuella intervjuer med 4 elever som går i skolår 7. LÄS MER

  5. 20. Taluppfattningens roll i elevers lärande : En kvalitativ intervjustudie som undersöker om elevers taluppfattningsförmåga påverkar deras resultat i undervsiningen kring tal i bråkform.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Amanda Fagrell; [2018]
    Nyckelord :Number sense; fractions; mathematics; difficulties; middle school; pedagogy; Taluppfattning; bråk; matematik; svårigheter; mellanstadiet; pedagogik;

    Sammanfattning : This degree project will study students' number sense based on teacher experiences from teaching fractions and if it affects the outcome. It will also highlight a number of common difficulties that the students may encounter but also how the teaching can be designed to support the students. LÄS MER