Sökning: "svårigheter och tal i bråkform."

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden svårigheter och tal i bråkform..

  1. 6. Undervisningen av tal i bråkform : Undersökning om lärares undervisningsmodeller för ett holistiskt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Camilla Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Artefakt; bråk; matematik; undervisning; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att hitta olika undervisningsmetoder som fungerar väl med tal i bråkform. Studien riktar sig mot elever och undervisande lärare i mellanstadiet. I denna skrift synliggörs några svårigheter med undervisningen av bråktal samt hur dessa svårigheter kan övervinnas. LÄS MER

  2. 7. Elevers förståelse av bråktal : som ett tal som har ett eget värde på tallinjen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Noor Ahmed; [2021]
    Nyckelord :Mathematics; learning; fraction; aspect; raising; reducing; number line; Matematikundervisning; grundskolan; lärande; bråk; aspekt; förlängning; förkortning; tallinje;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få inblick i hur eleverna i åk 7 och 8 uppfattar likvärdiga bråktal, förkortning och förlängning samt hur de tolkar sambandet mellan förlängning och multiplikation, och förkortning och division. Syftet är även att undersöka elevernas kunskaper om bråktalsaspekter med fokus på bråktal som ett tal som har ett eget värde på tallinjen. LÄS MER

  3. 8. På vilka sätt kan elever i årskurs fem uppfatta ordningsrelationer och platsvärden inom decimaltal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kenny Jernström; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Decimaltal; uppfattningar; årskurs 5; ordningsrelationer; platsvärden; konstruktivism.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar elevers olika uppfattningar om ordningrelationer och platsvärden för decimaltal.  Syftet var att studera de uppfattningar som elever i årskurs fem har om ordningsrelationer och platsvärde med fokus att förebygga eventuella missuppfattningar. LÄS MER

  4. 9. Att gå från konkreta till abstrakta uttrycksformer inom bråkräkning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Larson; Marcus Ericsson; [2021]
    Nyckelord :abstrakt; bråk; konkret; laborativt material; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Syftet med denna text är att undersöka teoretiska perspektiv på övergången mellan konkreta uttrycksformer och abstrakta uttrycksformer för tal i bråkform. Flera forskare har stort fokus på det konkreta, laborativa undervisningsmaterialet, vilket vi har uppfattat både från facklig litteratur och från de kurser vi studerat på universitet. LÄS MER

  5. 10. Elevers förståelse för tal i bråkform. : Vad gynnar elevers förståelse för tal i bråkform?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Ax; Johanna Selent; [2020]
    Nyckelord :Tal i bråkform; årskurs 1–3; förståelse; undervisning; svårigheter;

    Sammanfattning : I matematikundervisningen i årskurs 1–3 lär sig elever grundläggande kunskaper för att förstå tal i bråkform. Förståelsen för tal i bråkform är viktig för fortsatt kunskapsutveckling inom tal i decimalform, algebra och procent. LÄS MER