Sökning: "svårigheter och tal i bråkform."

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden svårigheter och tal i bråkform..

  1. 11. Nu ska vi bråka elever : En systematisk litteraturstudie om svårigheter med att addera och subtrahera bråk med gemensam nämnare samt hur lärare kan undervisa i detta område

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Evelina Clason; Fanny Andersson; [2020]
    Nyckelord :Abstrakt nivå; bråk; konkret nivå; laborativa material; representationsformer; semiabstrakt nivå; semikonkret nivå; svårigheter; the gap.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilka svårigheter elever kan stöta på när de ska addera och subtrahera bråk med gemensam nämnare samt hur lärare kan undervisa inom detta område i grundskolans tidigare år. Studien har utgått från en systematisk litteraturstudie, där data har samlats in genom vetenskapliga artiklar och avhandlingar utifrån ett deduktivt tillvägagångssätt. LÄS MER

  2. 12. Svårigheter inom addition av bråk - En läromedelsgranskning av kritiska aspekter för elevers lärande i årskurs 6

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Agnes Kilman; Linus Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Bråk; addition av bråk; läromedel; variationsteori; kritisk aspekt; representationsformer. ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur två olika läromedel hanterar kritiska aspekter vid förståelsen för addition av bråk med hjälp av olika matematiska representationsformer.  Urvalet av läromedel var strategiskt explorativt och subjektivt för att öka läromedels relevans för studien. LÄS MER

  3. 13. Användningen av olika uttrycksformer i matematikundervisningen när elever arbetar med tal i bråkform

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kawther muweyel; Kawther Al Muweyel; [2020]
    Nyckelord :bråkform; bråktal; grundskola; kommunikation; matematikundervisning; mellanstadiet; sociokulturellt perspektiv; uttrycksformer; verbal.;

    Sammanfattning : Undersökningen handlar om hur lärarna beskriver hur de använder olika uttrycksformeri sin undervisning och hur dessa uttrycksformer, enligt lärarna, påverkar elevernaskunskaper med tal i bråkform. Detta undersöks för att många elever har svårigheter medatt hantera tal i bråkform. LÄS MER

  4. 14. Elevers förståelse för decimaltal : Hur matematikdidaktisk forskning beskriver elevers förståelse för decimaltal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filip Johansson; Joshua Schultheiss; [2020]
    Nyckelord :decimaltal; matematikundervisning; förståelse; missuppfattningar; svårigheter; konkretisering av decimaltal;

    Sammanfattning : Decimaltal är ett område inom matematik som har stor betydelse för elever i grundskolans mellanstadium. Förståelse för decimaltal bygger grund för vidare kunskaper inom andra matematiska områden såsom tal i procent- och bråkform. LÄS MER

  5. 15. ”Det finns ingen lösning! Jag vet ju inte hur mycket hö hästen har” : En empirisk studie om elevers svårigheter med tal i bråkform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Rebecca Karlsson; Almin Skoric; [2020]
    Nyckelord :Tal i bråkform; Lesson Study; Heddens teori;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker vilka svårigheter elever har med tal i bråkform och vad forskning säger är bra metoder för att undvika dessa. Syftet har besvarats med hjälp av relevant litteratur samt genom en Lesson Study som har genomförts i årskurs 4. LÄS MER